FOLLOWER

NUFFNANG ADS

SELAMAT PENGANTIN BARU IRMA HASMIE & REDZA SYAH

Assalamualaikum


SubhanaAllah. Indahnya ciptaan Tuhan,
Sama cantik, sama indah, sama padan.
Bagai pinang dibelah 2.

Allhamdulillah, Irma Hasmie sah bergelar isteri kepada Redza Syah. Actually sejak irma hasmie bertudung saya memang sangat-sangat menyukai dia dan perwatakkan dia yang baru.

Yela, masa dia still jadi pengacara galaksi, rasa apa yg melanda diri dia tu something yang "muak" bercinta dengan nabil dan putus. Just publisiti.

Ok. Kita bukan nak bergosip k. Kalau nak gosip2. Pi beautifulnara lah k. Haha. Actually nak bercerita apa yang saya rasa dan kisah benar yang kita patut contohi dari irma hasmie sendiri.

Siapa dia dahulu ? Semua tahu siapa dia ? Bagaimana dia ? Siapa ex dia kan ? Tapi saya nak tekan kan, bagaimana dia mengubah diri dia dari yang DULU menjadi yang BARU.. Ha, kadang2 ada diantara kita ni, bile nak berubah, risaukan tanggapan orang sekeliling lah. Segan nak berubah, takut dikata. No. Tak boleh macamtu. Tu diri awak. Tu maruah awak. Bak kata Dr Fadzilah kamsah, kat dalam dunia ni ada 7 Billion manusia, tak kan hanya kerana 2 3 manusia anda da berputus asa ?? Kan ??

Kita dah lihat realiti, di hadapan mata kita sendiri, perubahan negatif ke positif yg dlakukan irma. Kini perwatakkan baru beliau tu sangat-sangat di hormati setiap orang. So, disini saya nak cuba menjelaskan. Bahawasanya, kita semua boleh jadi lebih baik dari semalam. Peduli apa yg jd pada kita semalam, tapi pandang hadapan dan fikirkan siapa kita esok ??

Mengenai jodoh, irma diduga, tersebarnya gambar nabil berciuman bersama wanita lain. Ye, dulu, tu tamparan hebat buat irma. Dimana kekasih hatinya mempunyai hubungan dengan wanita lain. Tapi irma tidak melatah, dia bangun tersenyum dan melangkah hidup yang baru.

Berkat kesabaran beliau, sekarang ?
Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Allah berikan dia "hikmah disebalik kejadian" yang irma lalui sebelum ni.

Allah restui hubungan mereka. Semua pihak merestui dan memuji termasuk lah peminat. SubhanaAllah. Kalian nampak tak apa yang saya nampak ? Allah tu adil. Allah bagi kita hujan sebab Allah nak hadiahkan kita Pelangi. LaillahaillaAllah (Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah).

Ye, bila baca gosip artis, tu sesuatu yang menerujekan, tapi, cuba ambil ikhtibar atas kisah benar yang berlaku. Semua tu nyata. Kan ? Ambil pengajaran, supaya kita tidak terjebak ke kancah yang negatif tetapi berubah menjadi yang positif :)

Ok. That's all. Sebelum ni saya ada bercerita iktibar mengenai Yusri dan Lisa Surihani. Sekarang. IrmaHasmie.

Buang yang keruh, ambil yang jernih.

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

CARELESS = CUAI

Fine. Pgakuan. Saya memang seorang gadis mudah lupa dan cuai. *sigh. Sometimes rasa tension pk kan kecuaian saya tau.

Contoh 1 :
Kemas rumah bukan main tip top. Dapur pun berkilat lah segala ceruk. Habuk setitik pun tak ada. Bilik tidur pula saya ubah, buat susunan baru, pindah sana pindh sini. Bila settle mengemas, LUPA ! "Eh, mana aku simpan tupperware applelady ??" Situasi dalam bilik pula "eh, mana aku punya dokumen pting" manaa manaaa manaa.

Contoh 2 :
Lepas bayar atau beli barang. Duit tak simpan dalam wallet (dalam wallet ada sikit je konon nak simpan) so letak lah kat kawasan yang tidak nampak, so x lah seluk je kan. Tapi, bukan kawasan tk nampak, MEMANG DA TAK AKAN NAMPK sebab lupaaa kt mana diri sdri sorokkn ! Oh my God !!!!!

Contoh 3 :
Pergi pasaraya, so parking lah kan kreta lot bwah tanah. Then, lupaaaa, "mana keretaaa akuuuu. Kereta akuu hilangggggggg" rupanya. Ada. Cuma lupa dekat mana (-_-)

Contoh 4 :
Tgh main hp, kemudian simpan. Dan kemudian tanya incik lalan "kamu ada sorokkan HP kite ea??pulangkan balik. Kite nak gune. Cepatlah. Nk update fcebook. Cepatlah" padahal incik lalan tak ada amik pn dan kene marah balik "ehh dia ni, tengk, cuai lah tu, lupa letak mana Hp la tu... Mana HP ??" Rupanya saya sendiri simpan dalam dashboard. Aishhh.... Bhya la (-_-)

Now :
Ambil wudhu' buka lah cincin, solah 5kali sehari. So konon yakin "ah, lepas amik wudhu' pakai lagi, tak mungkin lupa" dan tadi lepas solat magrib, tgh surf custmer, nak tulis cara makan pada pesakit kat zipperbag dan terperasan ! Jantung bdegup laju ! "Eh ! Mana cincin aku?!!" Dan terpinga-pinga. Hilang kat rumah atau kat farmasi ?? Sebab lupa dalam keadaan mamai. Sedaya upaya ingat waktu subuh ? Macam ada ambil. Zohor ? Macam ada ambil. Magrib ? Macam ada ambil.. Semuaa mcm adaaa,

Cuai kan ? Careless kan ? Apalah nasib badan. Nasib lah mama tu pengingat. Dan nasib lah incik lalan pembebel. So saya mudah lupa, so kalau lupa apa2, akan call mama dan mama direct jwab "ada dalam laci number 2. Bawah Fail warna kuning, ada satu envlope coklat, amik buku warna biru, page 23" peh !! Hebat !! Awesome !! Cool !!..

Incik lalan pula sebab dia kuat mbebel, so apa pun dia akan pesan dan ingat kan dalam nada membebel dalam setiap perbuatan yg akan saye lakukan :
"tiket tu simpan elok2. Ha jgn simpan celah2 poket handbg, letak dalam wallet. Kereta dah kunci belum ? Cek sana nanti tak kunci lg. Smartag dalam kereta pun sorokkan sebab smartg pn org curi sbb mahal, duit2 kat dalam kereta tu even syiling, even RM1 simpan, orang yg tak ada duit sgp bt apa sahaja,"

Psttt, saya anak abah, ikut perangai abah lah ni kot muda lupa ! Haha ;p aish, kena amalkan gingko lah nampaknye. Hehe


With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

KAIN CANTIK ! CANTIK ! CANTIK !

Assalamualaikum

thanks to my friend izham shaari kerana mengepos baju ini.
aha, bukan free ye. nonono. nak tolong member kena lh byar,
kalau semua free, kedai bankrap okeh.
*even byak kali saya minta free. haha


dan tadi dalam pukul 3 petang,
kain ni sampai ketangan


sila baca perbualan saya bersama taukey kedai. haha
dah lah barang sampai cepat,
taukey pun sangat baik.
dan dia suh iklan kan. haha





dan banyak lagii,
so raya nanti,
boleh lah bergaya sakan !!




enjoy !!!
dah ada baju raya,
so boleh plan baju untuk keluarga dan pasangan.
tahun ni sedondon lagi.
wajib ! barulah sama warna bila datang beraya
seisi keluarga beserta cat didindg rumah. hehe

with love,
FatinFashiekin

BUKAN BIDADARI (BABAK CINTA-TENGKU AIDIL)

Lirik Lagu Babak Cinta - Tengku Adil

Engkaulah cahaya dalam hidup yang penuh kegelapannya
Rasa kesakitan dalam dada menghilang pabila kau berada

Cintamu kepada aku tak pernah ku rasa sebegitu
Engkau meringankan hati ini, engkau menenangkan jiwa sepi

Aku ingin menjadi pembuka hatimu yang sekian lamanya
Terkunci kerna slalu terluka
Ku ingin menjadi penutupnya

Kau tahu kau disakiti, hatimu sedang kau melindungi
Percayakan pada cinta ini, relakan ia berterbang tinggi

Aku ingin menjadi pembuka hatimu yang sekian lamanya
Terkunci kerna slalu terluka
Ku ingin menjadi penutupnya, babak tentang pencarian cinta
Aku untukmu sepanjang hayat

Aku juga merasa ketakutan oh cinta
Percayakan pada kita oohhh...

Aku ingin menjadi pembuka hatimu yang sekian lamanya
Terkunci kerna slalu terluka
Ku ingin menjadi penutupnya, babak tentang pencarian cinta
Aku untukmu sepanjang hayat
Aku ingin menjadi pembuka hatimu yang sekian lamanya
Terkunci kerna slalu terluka

*p/s : oh ! Falling in love with this song,
Rasa nak senyum senyum senyum. Sbb maksud dia mendalam.

Sweet kan ?
Tengku aidil pun sweet okeh.

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

OH MY GOD

"When I pretend to be strong, no one sees my hidden tears except Allah. When I'm sad and need a shoulder to cry on, no one supports me but Allah. Pleasing a human is very difficult, pleasing Allah is the easiest. People sometimes punish me for mistakes I have not done, Allah ignores and excuses the ones that I did. This is Allah, The Greatest, The Most Almighty, The Most Beneficent, The Most Merciful and all praises belong to Him."

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

FEVER

Ah, haritu baru belagak pada incik lalan sebab dia asyik-asyik sakit perut, asyik-asyik sakit kepala. Sshhh, rahsia kita je k. Dia masuk kerja pukul 8am-5pm tapi sebenarnya pergi kerja pukul 10am dan balik 4pm. Mentang-mentang lah dia punya kerja memang memerlukan kesana kesini. Sekejap ke n9. Sekejap ke jasin. So alasan dia slu masuk lambat bila saya complain, dia kata : sakit kepala + sakit perut. Ye memang dia ada maigrain dan gastrik. Tapi alasan2 tu mbosankan, automatik saya terbayangkan budak2 sekolah rendah punya alasan minta cuti. Sakit perut perut perut. Walhal, bangun lambat, so nangis-nngis cakap kat parent, tak mau sekolah, dan then bila cikgu tnya, alasan "sakit pert" haaha ;p

Kalau hari sabtu lagi dasyat, dia kerja 8pagi sampi 12tghri, TETAPI, dia pergi kerja 11pagi. Hah ! Kau mampu ?? Huhu. Dia kata kerja saya sangat senang, dan saya pula nak kata, kerja dia lagi senangg..

So haritu cakap lah dia ni dah 30 tapi alasan macam budak-budak sekolah minta cuti, dan saya kata :

"sepanjng kite bercinte, kite tak pernah demam tau ! Sebab badan kite ni penuh dengan vitamin, imunisasi dalam badan kite kuat. Kamu ? Sakit. Sakit. Sakit. Da la suruh pi specialist tak mau, bile kite belikan ubat, tak confident pada kita, dan seram nak makan. Ceehhh" apa dia ingat saya nk bagi dia pil tidur ka ? Haaha.

Dan sekarang !
Tekak bengkak, bise, badan rasa sangat sejuk dan shaking-shaking. Bila pejam mata rasa panas sangat. Dan paling tak mampu menanggung, tulang belakang. Umpama ada bongkah kayu dibaling ke pinggang. Nk bongkok pun sakit tau.

Tadi pagi try juga pergi kerja, tapi sebab aircond, rasa macam dalam peti ais je. So minta balik awal dengan kklai. InsyaAllah esk ok. Now saya currently, berselubung dalam selimut, biar bagi berpeluh. Sebab badan sejuk sangat.

Pergi klinik ? Makan ubat ? Malas lah, sekali jumpa doctor cas RM21. Padahal dia bagi panadol yang sebiji 30sen. Tak mau. Daripada sakit hatiku, baik duk diam-diam kat rumah. Kat farmasi pun dah telan 4bji voren. Kalau x baik jgak ! Kena masukkan voren sub kot. Haha. Faham ? X faham diam-diam. Yang faham pn diam2. Sshhhh. Next.

Ok. Nak tidur. Doakan saya cepat sembuh. Jangan jeles sebab saya atas katil dan korang depan komputer sambil buat kerje. Bye ! :)

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SALAM SYABAAN

Selamat berbuka puasa !
Roti je, sebab raya nanti x mau buncit,
Rindukan perut flat ala-ala nicole schzinger ! Kau ado ? ;p

Tak ada lah, gurau je,
Isi sikit je ruang dalam perut ni,
Balik nti makan masakan mama pula.

Selamat bbuke !:)

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

UNIFORM BARU, SEMANGAT BARU

Assalamualaikum

Pergi bekerja menggayakan uniform baru ! Rasa semangat pun baru tau. Pakai skirt. Wah ! Rasa gadis melayu tu tserlah sangat ;p

Custmr semua kata :
"U punya company bagus kn, msti untung besar sebab asyik tukar uniform.."

Aminn, mudah-mudahan, besar rezeki kak Alai, besarlah rezeki kami kan :)
Kalini uniform warna oren, menyerlah, mood pun menyerlah.

Abah selalu ingatkan :
"Kakak, keje kakak tu berhadapan dengan orang, kebanyakkan orang tu semua kite kenal, walau kakak tak kenal, dieorang mesti kenal kakak dan kata 'tu yg kerja farmasi tu' layan elok2 orang yg datang minta ubat tu walau tak ada mood macammane pun, dieorg pelanggan, ingat slu, bbudi bahasa"

Ok ! So sebelum masuk bertugs !
Senyum panjang2 depan cermin !! ;D

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

API NERAKA JAUH LEBIH PANAS

Bila saya terasa malas untuk melakukan ibadah, dn saya ingin membuat sesuatu yang mengundang kemurkaan Allah even "sekecil zarah" contohnya "mengabaikan azan"..

Saya akan mengeluarkan mancis, dan menyalakannya.. Supaya saya ingat :

"SubhanaAllah, sedangkan api sekecil mancis ini pun aku tidak dapat menahan kepanasannya, apatah lagi Api nerakamu Ya Allah"

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

KELEBIHAN DAN KEISTIMEWAAN SYABAAN

Semoga kita prolehi keberkahan bulan syaaban dan ramadhan insya'Allah :)


Syaaban adalah bulan perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadhan. Marilah sama-sama mempertingkatkan ibadah agar sampai kita ketemu dengan Bulan Ramadhan yang penuh dengan nikmat & barakah. Semoga segala amalan kita mendapat keredhaanNya, InsyaAllah, Amin.

Sabda Nabi s.a.w.:
Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.

 
Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. didalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan dibulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan didalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakie, ditutupkan Allah keaibannya dihari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.

Berkata Siti Aisyah r.a, bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah s.a.w ialah bulan Syaaban.

Sabda Nabi s.a.w: Syaaban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani). Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban kemudian dia berselawat atasku berapa kali sebelum berbuka puasa maka diampunkan oleh Allah dosanya yang lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.

Kelebihan Bulan Sya'ban :

Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W bahawa baginda S.A.W telah bersabda maksudnya:

Syaaban adalah bulanku, Rejab adalah bulan Allah, Ramadan adalah bulan umatku Syaaban adalah bulan ditukar kejahatan dengan kebaikkan dan Ramadan adalah pembersih segala dosa.

Hari-hari terbahagi kepada tiga iaitu hari semalam,hari ini dan esok. Hari ini adalah amal, esok adalah angan-angan dan harapan, maka tidaklah di ketahui samada ia akan hidup pada esok atau tidak. Semalam sebagai nasihat dan iktibar. Maka hari ini adalah ibaratkan qhonimah (rampasan perang,perjuangan) dan

esok adalah kebimbangan. Begitu juga bulan terbahagi kepada tiga iaitu: Rejab, Syaaban dan Ramadan. Maka Rejab telah berlalu dan tidak akan kembali lagi pada tahun ini, Ramadan sedang menunggu tetapi tidak di ketahui samada ia akan hidup sehingga bulan itu atau tidak dan Syaaban adalah perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadan maka hendaklah merebut peluang untuk berlaku taat di dalam bulan ini.


Rasulullah pernah menasihati Abdullah Bin Umar Bin Khatab r.a maksudnya: Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu

 

1)masa mudamu sebelum tuamu
2)masa sihatmu sebelum sakitmu
3)masa kayamu sebelum fakirmu
4)masa lapangmu sebelum kesibukanmu dan
5)masa kehidupanmu sebelum kematianmu.

 Syaaban adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekelian alam. Allah s.w.t menerima segala perkataan-perkataan yang baik- baik. Perkataan yang baik-baik tersebut adalah kalimah; La illaha illallah , tasbih ; Subhanallahi walhamdulillah wala ila ha illallahu wallahu akhbar

Kelebihan malam pertengahan Syaaban (Nisfu Syaaban) iaitu malam Lailatul Baraáh, Rasulullah s.a.w telah bersabda: Jika tiba malam pertengahan Syaaban maka hendaklah menghidupkan malam itu dengan amal ibadat,berpuasa di siangnya kerana sesungguhnya Allah s.w.t turun pada waktu itu lantaran terbenamnya matahari ke langit dunia dan berfirman:Siapakah yang memohon keampunan maka aku ampunkannya ,siapakah yang meminta rezki maka aku akan kurniakan kepadanya rezki,siapakah yang di timpa bala aku akan melepaskannya adakah kamu...adakah kamu...(berturutan pertanyaan dari Allah s.w.t) sehinggalah terbitnya fajar subuh.

Allah membuka rahmatNya dengan seluas-luasnya pada malam pertama di bulan Rejab,malam pertengahan Syaaban,malam aidil fitri dan malam aidul adha. Doa pada malam ini tidak di tolak sama sekali.Pada malam pertengahan Syaaban hendaklah dibacakan surah yaasin sebanyak tiga kali, bacaan pertama: dengan niat untuk umur yang panjang bacaan kedua: dengan niat untuk mengangkat bala..jauhkan dari bala bacaan ketiga: dengan niat untuk merasa cukup...kemurahan rezki (tidak meminta- minta dari manusia ataupun makhluk)

Bulan Syaaban adalah bulan selawat ke atas nabi s.a.w yang terpilih. Maka banyakkanlah berselawat ke atas Rasulullah s.a.w di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ini di sisi Allah s.w.t

Istighfar :

Banyakkan bertaubat di malam tersebut lantaran ianya dipenuhi oleh keampunan dan rahmat Allah s.w.t.

Beristighfarlah dengan siqhah-siqhah istighfar yang diwarisi dari Rasulullah s.a.w. Antara istighfar yang dianjurkan membacanya adalah seperti berikut:

Astaghfirullah azima Waatubu illaih : maksudnya;  Aku memohon keampunan dari Allah yang Maha Besar dan aku bertaubat kepadaNya. begitu juga memohonlah istighfar(keampunan) kedua ibubapa: Rabbiq Firli Waliwalidaiyah Warhamhuma Kama Rabbayani Syori rah Maksudnya : Tuhanku ,ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka telah memeliharaku dan mendidik aku sejak dari kecil lagi.

Begitu juga pohonlah keampunan untuk kedua ibubapa,diri sendiri,orang-orang Islam lelaki dan wanita dan orang-orang yang beriman lelaki dan wanita samada untuk mereka yang masih hidup ataupun yang telah mati.

Barangsiapa yang membaca wirid di bawah akan memperolehi pahala seolah -olah telah berada selama seribu tahun;

La ilaha illallahu wala naqbudhu illa iyahu muhlisyina lahuddina walau karihalkafiruun. (Maksudnya Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada kami sembah melainkan akan Dia dengan keikhlasan kepadaNya demi untuk agama yang teguh walaupun orang-orang kafir itu benci.)

Semuga kita sama -sama beriman dan bertaqwah kepada Allah s.w.t .di bulan yang penuh Keberkatan dan Barakah ini. Sentiasa mendapat keampunan dan rahmat serta taufiq, hidayah dariNya, InsyaAllah.

:)


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

MARI MEMBACA

Mengajar adik membace,
Part BLENDER tu saya tnya lah dia,

Me : "Ok adik, ni apa namanya ?"

Adik : "ni vooommm, vooommm, vooommmmmm...."

Siap buat muncung,
Mula-mula kurang jelas tau,
Ape lah vooomm voomm vommm tu,
Rupanya,!
Dia cuba bt bunyi blender ! Haha.

Dia nk sebut nama dia tk tahu,
So dia bt bunyi.hehe
Adik oo adik ;D

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

BAGAIMANA UNTUK MEMULAKAN HARI YANG DIBERKATI


PRODUCTIVE MUSLIM

I hate routine. Except when it comes to morning routines :) That’s something I try and stick to! ;)
There’s something about starting your day on a number of pre-planned actions that really set your day straight. Below I describe the ‘ideal’ ProductiveMuslim morning routine. (Note: I assume that Fajr Athan is at 5.00am and that work starts at 8am, feel free to ‘adjust’ the routine below to suit your timetable inshaAllah)


4.00AM – 5.00AM: 5 Essential Actions

 

1. Wake up!

 

Perhaps the first and most important step to having a great morning routine is waking up early! And it is in that moment of indecisiveness – whether you should wake up immediately or enjoy your nice comfy bed for ‘5 more minutes’- wherein lies the secret to either a great day or a crazy one. Here’s a tip that always works with me for waking up: You know how shaytaan whispers in your ears “just sleep for 5 more minutes”… I simply whisper back to myself “just wake up for 5 minutes” ;) Yup, you can imagine the rest. As soon as you’re awake and begin reciting the Adkhar and making wudhu, you can imagine what happens to sleep – (Gone! Left the building!).

2. Make the Dua(s) for waking up and recite last 10 verses of Surah Al-Imran

 

Alhamdulillah, we have a beautiful set of “waking up” supplications which Prophet Muhammad (peace be upon him) taught us. A collection of Wake Up Supplications can be found on MakeDua.com. My favorite is the recitation of the last 10 verses of Al-Imran (Chapter 3 of the Quran). You can almost feel your heart coming to life and being ‘juiced’ when the first thing you do as soon as you wake up is remember Allah & recite His Glorious Words from the Quran.

3. Make Wudhu

 

We can all agree, there’s something about wudhu that really focuses your positive energy and cleanses you inwardly as well as outwardly. I had a friend who used to call this feeling “WuBuzz!” short for the “Buzz” you feel after wudhu ;) Don’t forget to say Bismillah before starting wudhu and the dua after finishing wudhu! The 8 gates of Heaven will be opened for you, (not a bad way to start your day ;) and you’ll feel refreshed and ready for the day ahead.

4. Tahajjud & Witr

 

Tahajjud or Qiyaam has been described as the “honour of the believer”, because who else would go through what you just did (wake up, wudhu..etc) just to stand up and pray? The beauty of Tahajjud is hard to describe; from the feeling of tranquility in your heart and understanding the Quran better at this time, to feeling closer to Allah at a time of isolation from others and wishing that you would never get up from that prostration, to self-reflection moments that we rarely get a chance to exercise in our busy world… all of them and more come from Tahajjud! Finally, praying Witr after Tahajjud and making sincere dua to Allah is a true booster to your day!

5. Istighfar moments

 

Don’t forget to use the last 5-10 minutes before Fajr to ask Allah for forgiveness and making lots of istighfar so that you are among those Allah mentioned in the Quran: “And in the hour of early dawn, they (were found) praying for Forgiveness” (Quran, Chapter 51, Verse 18).

5.00AM – 5.05 AM: Fajr Athan


Say as the muaddhin (The person who calls to Prayer) says and don’t forget the Dua after athan. Supplications Related to Athaan can also be found at MakeDua.com

5.05AM – 5.30AM: Between Athan & Iqama

 

1. Pray the 2 rak’ahs Sunnah of Fajr

 

Don’t miss this! Prophet Muhammad (peace be upon him) said: “The two rakahs before the dawn (Fajr) prayer are better than this world and all that it contains. (Riyad-us-Saliheen (Hadith # 1102). Just think about this hadeeth for a moment; 5 minutes of your time to pray 2 short rak’ahs are better than this whole wide world with all its’ lands, people, treasures, nature and beyond! SubhanaAllah!
Also, if this is the importance and merit of the Sunnah of Fajr, what about the obligatory Fajr prayer itself? (There is a heartwarming video reminder to those who neglect Fajr Salah called: ‘Are you neglecting the Fajr Prayer?’)

2. Dua

 

Did you know that the time between the Athan & Iqama is a prime time to make dua? Make the most of it! Narrated Anas ibn Malik: “The supplication made between the athan and the iqamah is not rejected.” (Sunan Abu Dawood, Book #2, Hadith #0521)

3. Lie on your right side

 

Narrated ‘Aisha (May Allah be pleased with her): “Allah’s Messenger (peace be upon him) used to pray two light rakahs before the morning (compulsory) prayer after the day dawned and the Mu’addhin had finished his adhan. He then would lie on his right side till the Mu’addhin came to pronounce the Iqama.” (Sahih Bukhari, Book #11, Hadith #599)

4. Brainstorm session

 

I sometimes use this time to either plan my day, or brainstorm ideas for ProductiveMuslim/articles or just reading and writing. You’ll be surprised how active your brain is at this time! You’re awake, alert and kicking ;)

5. Quran memorization

 

Speaking of your mind being active, memorizing Quran at this time is incredible as well. I have tried memorizing Quran after Asr/Maghreb when I’m tired and back from work Vs. after Fajr. The difference is overwhelming, SubhanaAllah! After Fajr, your brain is truly like a sponge and it is the best time to memorize verses from the Quran :).

5.30AM – 6.00am: Fajr Salat & Dhikr

 

If you are a brother, and can get to a mosque no matter how far – go for it! The beauty of praying Fajr in the masjid is hard to describe. I prefer walking to the Masjid Vs. driving (cycling is good as well ;) since you get a chance to breath in the fresh morning air; Allah says in the Quran: “And the Dawn as it breathes away the darkness” (Chapter 81, Verse 18)
After Fajr Salah, sit back, relax and enjoy performing the post Salah Dhikr and morning supplications.

6.00 – 6.30am: Recite, Read or Exercise

 

1. Quran Memorization/Recitation

 

Recite and/or Memorize Quran as mentioned previously, or if you have a good tafsir book, then reading the meaning of at least one page of the Quran is a great bonus!

2. Reading

 

Spend this time reading Islamic material. I stress that the reading must be Islamic, because as I mentioned previously, your mind is like a sponge at this time and is highly active. You want whatever you’re reading to be truly embedded into your mind & soul inshaAllah.
Suggested books to read: Hadeeth books, Stories of the Prophets, Seerah, etc…

3. Exercise

 

Another option is a quick 30 minute exercise. This could be jogging around the block, cycling, using a treadmill, some aerobics/cardiovascular exercises and anything that builds your stamina.

6.30AM – 6.45: Plan Your Day

 

This is where I plan the rest of my day, of course, using the Taskinator ;). Sometimes I check and send e-mails around this time as well to help me plan my day or set out tasks for myself and team members.

6.45AM – 7.00: Get Ready For Work

 

Shower, get dressed, and gather your paper work, (although organizing your items the night before makes this 15 minute process of getting ready a lot smoother!) Put things where you can find them so that you don’t waste time searching for them.

7.00AM – 7.10: Duha Prayers.

 

Nothing sets your day straight like Duha prayer, as mentioned in the “Top 7 Spiritual Productivity Habits” to adopt. Nu`aym ibn Hammar (Allah be pleased with him) relates that he heard the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) say: “Allah Most High says: O child of Adam, don’t fail to perform four rakahs in the beginning of your day, and I shall be your sufficiency at its end.” (Abu Dawud (1289) and Tirmidhi (475).

7.15AM – 7.30AM: Breakfast

 

Reward yourself for a ProductiveMorning with a big FAT hearty (healthy) breakfast! Try to avoid caffeine and have a fibre filled bowl of goodness to set you in good stead.

7.30AM – 8.00AM: Commute to Work

 

Don’t forget my tips about commuting ProductiveMuslim style! ;)
Imagine if all your mornings were like the above… how much will you gain spiritually? How much knowledge will you acquire? What will your mood be like for the rest of the day? Try the above, just for one day, and let me know how it goes inshaAllah.


CLICK-CLICK

Oleh kerana faktor umur (30 tahun)
Dia menghidapi penyakit alahan pada kamera, cukup alergik betul.
Macam lah dia tu artis terkenal dan terhandsome. So bila saya nak ambil gambar dia kena ambil posisi konon dia tak perasan, sebab bila dia perasan, dia akan memandang dengan tajam. Dan menutup muka dia dan ingin merampas kamera. Ceh !

Orang minat kamera memang macamtu agaknya kan ? Suka ambil gambar orang. Bila gambar sendiri dia jadi kelam kabut. Kalau mood bergambar ok. Boleh lah. Tapi statik. Berdiri tegak sambil tersengih, 10 keping gambar. Same je muke nye. Huhu.

Haish ! macammana nti kalau kawin nak shoot pre-wedding kalau dia malu-malu ni. ;p Kadang2 tgk gambar member-member dengan pasangan, macam sweet je bergambar pelbagai gaya. Tapi, pk balik. Eh ! Ok lah. X perlu kot ambil gambar terlentok-lentok lah. Rapat sana sini pada tontonan umum. Ada hikmah. Kan ?

Saya ni dah lah, suka amik gambar syok sendiri. Bayangkan kalau incik lalan pn suka bergambar. So kami asyik snap pic je berkepit kepit. Sandar di bahu lah macam kawan-kawan FB banyak buat. Tak manis kan ?

Allhamdulillah. Ada hikmah. So, uols kalau tgk gmbr kami berdua, jangan pelik lah kalau incik lalan macam tk pdg kamera ye. Sbb setiap kli sy ambil sure gambar tanpa dia perasan, kalau dia perasan saya ambil gambar dia. Pergelutan hp akan terjadi. Contoh, dia akan menggegarkan kereta supaya gambar mjadi BLUR (-_-") ye dia memang begitu. Sile jangan pelik dan terpedaya pada muka malu-malu dia.

Hehe. Ok, that's all.
Gudnight.

Eh-eh, sat, semalam wahidah (adik incik lalan) add saya. Ye, ita, nadzirah dan dikmat memang dah kenal. Cuma wahidah ni saya belum kenal. So segan dan malu-malu kucing sikit lah saya. Maybe faktor umur dan incik lalan selalu sakat dan kata :

"Wahidah dengan kamu lagi muda kamu tau. Kite dah 30, wahidah 2_, kamu ?"-sambil dia gelak jahat

So bila diulang-ulang ayat tu, saya jadi "oh ! Seramnya !" Rasa shaking-shaking tangan. Yela, incik lalan tu abang sulung, rasa takut diri tak diterima. Takut tak setanding untuk berdiri disisi abag mereka *ayat konon pasrah ;p

Tapi, tadi dah bertegur sapa. Allhamdulillah. Berjalan lancar. saya hormat mereka sebagai kluarga incik lalan dan kalau boleh sampai bile2 ni, rasa hormat saya pada mereka, saya nak berpanjangan, incik lalan tu anak sulung, sewajarnya saya jaga nama baik dia.

Baik niat kita, InsyaAllah akan dipermudahkn dan direstui. Kan ? Jangan risau, saya akan jaga abang mereka yang selalu loyar buruk tu. Jangan risau saya tak dera incik lalan. Hehe

Ok. Gunait again :)

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

ISTERI DAN PUTERI RASULULLAH

Excited nak beli buku ni !
Sebab, saya nak belajar dan terus bljar.
Mempelajari contoh peribadi wanita muslimah dikalangan isteri dan puteri Rasulullah SAW :)

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SI BIJAK DAN SI LOGIK

Assalamualaikum.

Rindu pula kat mamat ni 


haritu argue dengan dia.

tak dinafikan, incik lalan ni kepala dia bab berfikir
memang pintar lah.
setiap soalan yang saya tanya memang
ada jawapan dari dia.
ye, saya kuat menyoal dan tanya soalan mengarut ok.
kadang-kadang tengah dating di tepian pantai
sambil makan seafood pun saya boleh terkeluar pertanyaan

"kamu, betul ke sesiapa yg melalui segitiga bermuda akan hilang ?"

hah. punya romantik suasana tiba2 tkeluar segitiga bermuda !
tercengang dia. haha
tapi, dia still jawab dengan tenang walau pun kadang-kadang dia
punya ayat di akhiri dengan "lembab" huhu
tak kisah pun, dia memang mulut kasar sikit.

dan soalan saya tanya dia haritu :
"memandangkan mak kamu ustazah,
actually kita still tertanya-tanya,
betul ke nabi isa meninggal dunia ketika disalib ?
ada yang kata 3 hari selepas itu, ada yg kata, tu bukan nabi isa?"

dan dia still menjawab dengan tenang,
terang dan jelas.
suka bila tengk dia terangkan.
rasa puas hati.
100 soalan saya tanya pun sure ada jawapan.

senang cerita,
umpamakan incik lalan ni sebuah komputer
yang dapat menjawab secara persoalan lh.
TETAPI, dia hanya bijak menjawab
TANPA memikirkan benda itu secara mendalam.
apa yang dia jawab memang logik,
tapi dia menjawab spesifik sangat.

contoh topik. *ini contoh
BELI RUMAH

ok dia nak beli rumah dan dia kata pada saya
dia memilih kawasan yang lebih kepada 
kawasan terpencil.
contoh : banglo di sebuah kawasan terpencil


*gambar hiasan

ye, memang penuh kehijauan,
dan banyak kebaikan untuk kesihatan
dan apabila kita tua nanti.
tapi, come on lah,
rumah pertama, tak kan tiba2 nak cari rumah
di kawasan terepencil ? (-_-")

dan saya pula, TAK SETUJU DENGAN DIA
saya memilih
rumah yang dikawasan bandar,
means banyak kemudahan,
anak senang ke sekolah.
supermarket pun dekat,
hospital pun dekat kalau ada emergency
dan more kepada urban style




so, kadang2 disebabkan terlalu bijak,
ada juga yang kurang bijak. hehe
dan dia suka ikan dan something yg mendekatkan diri
dengan kehijauan dan alam sekitar.
tapi, kalau ye pun
rumah pertama kan ? logik please ;p

diingatkan,
diatas adalah contoh semata.
bagaimana kami kadang2 tak sependapat.

tapi, at last after 10 minit,
kami ok. dan buat keputusan,
saya akan stju cdgan dia 50%
dia akan setuju cadangan saya 50%


pro dan kontra kadang2 baik utk phubungan
supaya tidak bosan.
tetapi, memerlukan sefahaman.
jangan asyik nak menang. calm down :)

with love,
Fatin Fashiekin


MENUNTUT HADIAH

Kan saya dah pernah kata, danny dapat number 3 dalam exam. Saya dah janji nak beli kan dia fixie. Ye memang dia ada membuat tuntutan seperti yang saya sendiri dah agak.

Tapi abah kata, kalau nak beli basikal baru, tunggu awal tahun nanti. Sebab sekarang dah hujung tahun dan kat rumah pun dah ada 3 biji basikal tak digunakan, termasuk basikal awal ;p

tetapi, janji tetap janji. Dia tetap menuntut hadiah, so, belikan dia kereta control. Allhamdulillah sebab dia pilih pada takat harga berpatutan *fiuh !

Menghabis kan masa dengan keluarga adalah sesuatu yang indah. Apatah lagi bila dapat beli kan something yg buat mereka tersenyum.

Dan saya percaya, dan sangat percaya. Susah macammana pun kita, kalau kita menggunakan rezeki yg kita ada untuk keluarga kita, terutama ibu bapa kita. Nescaya ! Allah akan murahkan rezeki kita dan membuatkan rezeki kita sentiasa mencukupi.

So, jangan kedekut2 sangat ye. Duit blh dicari, kegembiraan ahli keluarga yang abadi ! Dan dah pesan pada danny "belajar betul-betul ! Nanti kakak bagi hadiah lagi" :)


With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

MUNCUNG ITIK

Rasa tk blh blah tgk muke adik !
Mama kata "hah, sebijik kakak nye"
Haha ;p


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

TO BE A BETTER PERSON

Teringat Ustaz Don cakap, Rasullah pernah bersabda :
"Zaman remaja adalah zaman yang gila.."

Well, teringat diri sendiri zaman remaja means sekolah (sekarang nk masuk dewasa. Huhu)Betapa kita disogokkan dengan budaya yang tidak langsung melambangkan Islamic culture. betapa LOW ESTEEM nya saya time tu..

Bila dah start keje, Then kalau time makan-makan, asalkan served non-pork, saya belasah je walaupun non-pork served tak semestinya HALAL. I think sebab tu la hati ni keras sangat,Saya anggap "its okey lah, halal"


"Dan Allah hendak (membersihkan kamu dari dosa dengan) menerima taubat kamu, sedang orang-orang (yang fasik) yang menurut keinginan hawa nafsu (yang diharamkan oleh Allah itu) hendak mendorong kamu menyeleweng (dari kebenaran) dengan penyelewengan yang besar bahayanya."-Surah An-Nisa Ayat 27


Bila ingat balik diri sendiri before this, betapa rugi nya saya,Jeles pulak dengan orang lain yang masa muda nya dihabiskan dengan mencari ilmu Allah. *thats y saya masukkn my lil sis ke Madrasah ;p

At the end, semua keseronokan yang saya cari masa remaja is meaningless..
Takde satu pun yang saya boleh bawa untuk pegangan hidup. Nampak tak betapa berjayanya Yahudi 'memanipulate' our lifestyle? We are Muslim on appereance, or worst, kita hanya Islam pada I.C..


Despite of all the sins that I've done, Allah still love me, Allah bagi hidayah dekat I.That's why, even though we think it is hard to change, keep praying & keep trying..Insya Allah, kalau kita betul-betul nak, Allah akan guide kita.. 


"Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat.  Sesungguhnya Allah Dialah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani"-Surah At-Taubah, ayat 104


Me now. Alhamdulillah,I am more particular choosing places to eat now..
Sushi sushi dah tak ada okay. I dah tanya, most of sushi's restaurant even tak ada pork, but they have sakae which is tak HALAL for us muslim. So, bye bye sushi..and when I do somethingkerana Allah SWT. Insya Allah, Allah will return you unexplainable feeling

Like I said, I'm still struggling to be a better muslimah. I know betapa rapuh nya iman saya, nasib lah ada kak ani di farmasi dan parent dirumah, ingatkan saya selalu jangan lewatkan solat. Allhamdulillah.

Let us all struggle to be better sebab Allah sangat suka orang yang berusaha memperbaiki diri mereka. Sentiasa memohon kemaafan dari Allah SWT, kerana sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun..


Better late than never..
Kalau la Allah tak bagi hidayahnya??
Kalau I tak sempat nak bertaubat, dah dipanggil sakaratul maut??? Semoga Allah Mengampunkan Dosa-dosa kita :)

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

MENJELANG RAMADHAN

Bulan Julai belum menjelma,
Tapi dah macam-macam perkara mengenai "julai" harus difikirkan.

InsyaAllah segalanya berjalan lancar.
Jika niat kita baik, InsyaAllah baik lah perjalanan kita nanti.

2 Julai : Farmasi ad bt pemeriksaan kolestrol. Randy yang kacak pun ada tau ! Huhu ;p

3 Julai : mama dah suh cuti, memang actually tk mau cuti. Tapi sebagai "menghormati" dengan apa yang dirancangkan. Kena cuti.

4 Julai : 8.30pagi kena sharp ada kat KL sebab ada hal, so lepas subuh lah nampak gayanya bergerak dari Johor.

Kemudian,
.. Puasa ..

Dan bila puasa, ofcz lagi bermacam-macam hal. Kan ? Keseronokkn berbuka lah, baju raya lah. SubhanaAllah, cepatnya masa berlalu.

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

REALITI HIDUP

Assalamualaikum

kadang-kadang kita tengok kehidupan seseorang tu, penuh dengan kemewahan, tapi belum tentu dia bahagia. and bila kita tengok seseorang tu sentiasa tersenyum, belum tentu dia tak pernah berduka, kita tak tahu bagaimana hidup seseorang tu, kisah silamnya yang mungkin penuh dengan ranjau duri, yang kita tahu, hanya mengkritik dan terus mengkritik..

Pernah tak kita rasa nak tahu je apa orang rasa, mesti nak kan, macam tu lah saya, kalau bersahabat, saya nak tahu semua tentang dia, apa yang dia rasa, tapi tak semua yang mahu berkongsi kan :)

Bila kita katakan "alaa tu urusan dia, jangann campur" tapi tidak bagi saya, selagimana ada kudrat, selagi tu la saya nak tolong urusan seseorang tu walaupun tanpa meminta, Rasa kepuasan bila dapat tolong orang dalam susah walaupun hal kita sendiri tak perfect, because we believe that ada Allah yang boleh tolong kita..

Saya suka melihat kehidupan seseorang tu, then saya berfikir :

"hidup dia tak sesempurna aku,tapi kehidupan dia tetap sempurna di mata aku"

ketakwaan dia pada Allah,
kasih sayangnya pada junjungan Nabi Muhammad  saw,
kemesraan dengan keluarga,
pergaulannya dengan rakan-rakan,
nampak sempurna di mata saya.

Macam saya, keluarga adalah inspirasi buat saya, kadang-kadang saya tak dapat apa pun atau ssh pun tak pa, janji saya ada keluarga dan dapat penuhi pmintaan mereka. Pernah saya terima ujian yang sangat-sangat saya tak mampu tempuhi, masa tu saya tersedar.

-aku ada Allah untuk tunjukkan jalan
-aku ada Rasulullah untuk diikuti
-aku ada keluarga yang sentiasa disisi aku.


Apa lagi yang diperlukan ?

Hajat saya hanya satu, impian.. nak bawak mama abah pergi Mekah, mama abah orang pertama yang akan saya bawa. insyaAllah.. Saya tak kisah kalau orang cakap saya anak mak, sebab ya! saya memang anak mama abah saya.

Sekarang, mama dengan abah dah mula bertanya bila saya nak tamatkan zaman bujang, ye saya tahu, mereka sure tak sabar timamng cucu. Hehe.

Ya Allah, cepatnya masa berlalu, mampukah saya menjadi isteri dan ibu sesempurna mama ? Tapi, saya anak sulung, saya nak tengk adik2 berjaya dulu. Baru lah saya akan fikirkan masa depan saya. Yg pting, saya nak tolong ringn kan beban mama dan abah, tolong sedaya mungkin :')

Dan abah pernah kata, kalau kakak kahwin nanti, mahar kakak abah serahkan kepada pihak lelaki. Berapa nilai yang pihak lelaki 'pandang' pada kakak, abah terima, TAPIII. abah nak tengok dulu 'nilaian' lelaki tu terhadap kakak. Hehe.insyaAllah.. ;p
*kena forward ayt kat incik lalan ni hehe

mama abah.. tak ada yang paling berharga dalam dunia ini selain mama abah..

ya Allah, berkati hidup mama abah, biarlah pahala apa yang ku lakukan, berikanlah kepada mama abah ku, untuk saham mereka di akhirat nanti. Lindungilah mereka dunia akhirat.. Amiin :)

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

WORDLESS WEDNESDAY

Bila bukak blog orang lain,
tiba je rabu. sure tajuk entry
"WORDLESS WEDNESDAY"
actually, dulu saya tak faham.
kenapa mesti "wordless wednesday" ??
apa tu ? kenapa dengan wednesday ?
oh ! rupanya bermaksud,
RABU merupakan pertengahan hari (weekday),
isnin. selasa. RABU. khamis. jumaat. : weekday
sabtu + ahad : weekend
haaa, baru faham.

yela, orang macam saya ni kan talkative,
tak pernah wordless langsung lah.
so feeling2 nak wordless tu memang tak ada.
memandang kan orang sebut wordless,

so saya cuba untuk berfikir,
apakah kata-kata yg betul2 saya nak kata pd harini ?
kata2 yg mengambarkan wednesday saya.



thats all ! :)
ha, tadi mama call dan mama kata result exam,
adik dapat number 3. Allhamdulillah.
Tapi, dah pernah kata, kalau dia dapat result
1. 2. 3
saya akan beli kan dia basikal fixie (-_-")
kena tunaikan janji nampaknya. huhu.
apapun, tahniah Mohammad Dinie Daniel @ Danny

with love,
FatinFashiekin


BECAUSE OF SMILE

"Smile when you sit with your family, because there is someone somewhere wishing to have one. Smile when you go to work, because many people are still looking for a job. Smile because you're healthy, because many others are sick. Smile because you're still alive, the dead wish to come back to life to do good deeds. Smile because you worship Allah, others worship his creation. Smile because you are you, because there are others who wish to be in your place!"

Smile because you are grateful to Allah and say Alhamdulillah:))

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

LEPAK-ING

Tiba-tiba teringin makan tom yam,
Oder lah tom yam,
Then sampai je, tom yam bwarna COKLAT !! Hah ! Gerun nak makan,
Boleh makan ke ?
Cendawan pun besar-besar ni ?
Rasa apa ni ?
Serai tak ada, lada tak ada,
Rasa apa nie ????
Kenapa warna coklat ????
Bau pun tak da bau tom yam...

Bila makan. Wah !!
Sangat sedap :D
Sangat memuaskan,
Ditambah dengan sinus so bila mhirup tom yam tu rasa fresh sangat,
Even bpuluh kali bersin dn incik lalan kata "cover2 sikit, org sekeliling cafe tengk ni, tutp hdg bile nk bersin"
Huhu. Ingt senang nak tahan bersin ??
Myeksakan tau ! Hehe


With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

HOBI LELAKI

Lokasi : Xian leng aquatic BP
Memang cantik2 ikan kat sana,
Tapi malang untuk saya sebab saya mengalami selsema yang teruk.
Baru 5 minit pusing-pusing tengk ikan.
Dah tak larat, minta kunci kereta
Dan baring dalam kereta (-_-)
Oh ! Saya penghidap resdung tegar.

*fine, mgaku. Vitamin yg randy bagi pun cuma baru makan sehari. Salah saya. Ye (-_-). Balik rumah baru menyesal, kalau lah tak selsema, mesti dapat round2 dan tgk lagi banyak jenis ikan.

With love,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SELAMAT HARI BAPA

Last month baru sambut birthday abah, dan harini sambut hari bapa pula.
Selamat hari bapa buat my lovely daddy. Kakak bangga jadi anak sulung abah :)

U know what,
Abah banyak ajar saya erti hidup,
Ye kadang-kala kita lihat dari mata kasar macam mama yang banyak berjasa, semua mama lah. Tapi sedar atau tak, dalam ketegasan seorang ayah sebenarnya banyak yang dapat dipelajari.

Dulu, saya selalu merajuk kat abah bila abah asyik busy kerja, weekend pun kerja. Saya merajuk dan kata "abah ni, nak tidur kat tempat kerje ke ? Busy je" masa saya sekolah rendah dulu, bila saya dah tidur baru abah balik kerja, bila saya nak pergi sekolah pula abah bersiap nak pergi kerja.

TAPI, bila saya sendiri dah bekerja, saya faham. Abah sibuk cari rezeki untuk besar kan kami. Bukan senang nak memikul tanggungjwb dan memenuhi kehendak anak2 yg bsilih ganti. Saya sendiri yang dah bekerja ni pun even kerja 8 jam, dalam aircond, pun tak sabar dan tertanya "bile nak weekend ni" kemudian badan terkadang letih bkerja. tapi abah ? Still bekerja. Bekerja dan bekerja. Saya kagum pada abah.

Abah memang garang kat tempat kerja sebb kerja abah memerlukan dia menjadi "leader" bg pkerja bawahan dia. Tapi bila kat rumah, tak, abah tak garang langsung. Adik-adik degil macammana pun abah senyum je. Abah kata, "sejuk hati abah tengk gelagat anak2 abah" Apa anak2 buat, abah setuju. Asalkan yg tbaik bt kami. Kadang2 kakak pun degil, tapi abah akan tegur secara lembut. Hari-hari abah ingat kan "sembahyang jangan tinggal kak, pintu rezeki sentiasa akan terbukak luas" abah selalu pesan tu.

Kalau orang lain, yang kejut bangun tidur sure mama kan ? Tapi saya, abah. Hehe. Abah yang kejut. Mama bangun pagi terus mengemas, abah lah yang ingatkan, bangun tidr, sembahyang. Semuaaa abah..

Masakan pertama saya adalah nasi goreng. Masa tu still sekolah rendah, sangat2 teringn belajar masak. Mama tak bagi, sebab nanti saya kecahkan dapur. Tapi abah relax dan cool sambil duduk dia ajarkan caranya. Saya ingat lagi, saya tumiskan lada tanpa minyak dan terus masukkan nasi. Pedas. Tak ada garam dan ajinamoto (baru belajar kan) tapi abah tetap makan :)

Kalau ada perancangan masa depan atau apa2 rahsia, saya selesa bercerita dengan abah. Abah tetap akan menyokong saya. Bagi galakan. Dan abah senyum je.

Kakak nak senang kan hidup abah, kakak nak bawa abah menunaikan haji dengan duit kakak, kakak nak bila abah tua nanti, kakak nak pastikan abah gembira, kakak nak balas jasa abah. Kakak pastikan badan abah tak sakit2. Kakak pastikan bank abah sentiasa berisi duit. Kakak pastikan cucu2 abah rapat dengan tok dia. Kakak akan tunaikan apa saja yang abah impikan. Kakak tahu kakak akan berjaya suatu hari nanti. Sebab abah selalu doakan kakak ;)

Terima kasih abah !
I love you.

Anak gadismu,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

TERDESAK NAK KAWIN TAPI HANTARA TERLALU TINGGI

Tergelak guling-guling bila baca "statement" laki tu yang terdesak nak menggunakan duit untuk berkahwin. Haha ;D

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.