FOLLOWER

NUFFNANG ADS

RESEPI DAGING UNGKEP MUDAH DAN RINGKAS

Hai murid2 😆😆
Harini cikgu nak ajar cara buat daging ungkep ! Ye, ini adalah masakan jawa. Tapi eh, kalau korang bugis ke, malanau ke, tak salah eh nak buat. So meh cikgu ajar murid2 😆😆😆😆


BAHAN-BAHAN :
1) ketumbar 2 sudu
2)kunyit hidup @ serbuk
3)daging
4)air rebusan daging @ air
5)bawang merah 3biji
6)bawang putih 1bji
7)halia 1inci
8)garam secukup rasenye
9)air panas (utk rendam ketumbar)
10)minyak utk menumis


CARA-CARANYA
1)rendam ketumbar dalam 15minit dgn air panas kemudian tapiskan
2) blend ketumbar/bawang merah/bawang putih/halia/kunyit/bersama sedikit air
3)letak sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan blend tdi, tumis sehingga naik bau
4)masukkan air rebusan daging @ air, kedalam kuali, kecilkan api, masukkan daging supaya kuah dan daging meresap.
5)kecilkan api, tgu sehingga agak kering (terpulang, suka banyak kuah atau x) makin lama korang reneh ungkep ni makin sedap sebenarnya, lama2 ia akan jadi semakin pekat, ala mcm rendang, makin lama makin sedap. Tp mkesure air lebih, kalau air xde tapi korang reneh lama, hangus ler.
6) letak garam (saya masak tnp ajinamoto. Utk ungkep ni xde gule ye. Masin2 lemak gituuuuw)
7)siap !!!!!!!!



Senang gile kan.
Actually ada org buat letak jintan lah, serai lah. Ah, tu semua penaik bau je, simple macamni pun dah sedap 😘 kalau korang suka pedas, tambah cilipadi, macam saya, suami xsuka walau sebiji lada, 😑


Ok. Selamat mencuba.


Lady faizal,
Fatinfashiekin

No comments: