FOLLOWER

Tuesday, September 20, 2016

RESEPI SUP DAGING THAI MUDAH

1st buat sup biase sebenarnya, sup kosong tu sbb incik lalan suka sup macamtu. Tapi memandangkan patik ni kan orang joho, berdarah jawa pula tu, manaboleh tahan tak ada cili padii.


Kebiasaan, segala jenia sup lah, #bangsajohor akan makan dengan sambal kicap. TAPI, saya sangat malas nk blend kan bahan2. Tapi hati meronte-ronte nk mhirup sup yang pedas.


Then ! Terus terfikir "sup daging thai" !! Fuh mesti menyegarkan. Mcm saya, sup kosong dah memang ada, saya cuma potong tomato, dn masukkn cilipadi, tunggu mendidih, siappp !


Ok, jom saya ajar detail :


BAHAN-BAHAN :
1)Sup bunjut
2)bawang merah 4biji
3)bawang putih 2 biji
4)1inci halia
5)daging
6)air untuk merebus
7)tomato
8)4biji cilipadi
9)garam



CARA-CARA
1)rebus daging sehingga empuk (daging korban dalam 1jam)
2)tumbuk bawang putih/bawang merah / halia
3)selepas daging empuk, masukkan bahan2 yang kita tumbuk tadi bersama sup bunjut,
4)bila aroma sup dah naik, masukkn cilipadi dan tomato
5)perasakan dengam garam (saya masak xpnh letak ajinamoto)
6)siap !!!


Takyah pening2, campak2 je, jadi punya, so kalau uols ada anak kecik atau suami yg xmakan pedas, sampai step 3 korang dah boleh berhenti dan letak sayur2 mcm kobis dan carrot then letak garam. Then siap.


Senang kan ?
Sesapa suka sup masam2 pedas ala thai, cubalah. Ni step paling simple, saya tgk org lain ada batang saderi la, lengkuas lah, maaf lah, saya tak suka benda leceh. Hehe. Ala fungsi bnda2 tu pun sekadar naikkn bau je, yg penting rasa, ye tak 😆


Ada daging lebih lagi? Cubelah.
Bye 😘😘


Lady faizal,
Fatinfashiekin

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...