FOLLOWER

Sunday, November 8, 2015

BANCA'AN SELAMETAN ( DOA SELAMAT HAMIL 7 BULAN)


Sebagai masyarakat javanese yang pekat. Haha.
Adalah menjadi suatu adat untuk membuat doa selamat sempena kandungan mencecah 7 bulan. Dengan niat dipermudahkan bersalin, sihat sejahtera si ibu dan anak. Senang kata, semua dipermudahkan lah.


Bagi masyrkat jawa johor macam saya ni, tak pelik sebenarnya dengan adat sedemikian. TAPI, suami saya dia pelik, ‎dia‎ nama je duda anak 2, tapi sometimes saya rasa macam kahwin dengan orang bujang. Tapi maybe sebab dia orang utara, adatnya bbeza dengan saya. Tambahan pula, doa selamat utk hamil 7 bulan ni tak wajib pun. Ikut kemampuan. 


Pada mulanya my mama nak buat kenduri besar-besaran. Tapi bila dengar perkataan "‎kenduri"dn besar-besaran, menjemput sekalian orang kampung + ada aktiviti munjung makanan dari rumah ke rumah, saya rasa tak syok buat bsar2. Sebab niat saya hanya ingin buat yasin doa selamat menjemput jemaah masjid, jamu mereka dengan makanan, dn minta didoakan dipermudahkan bersalin dn sihat sejahtera si ibu dn anak.


Tambahan pula sekarang saya 7 bulan mengandung, belum bersalin pun.. so thaty nak buat simple je. TETAPI saya dah plan, sebulan selepas saya bersalin, majlis aqiqah dn potong jambul akan terus dibuat! Hehe. Masatu, nak buat besar-besaran dah dapat green light dah dari suami. Baru lah boleh meraikan :) tapi suami still kata "no pelamin-pelamin ye" isshhh, tak fun lah daddy ni. Haha.‎


Persiapan majlis doa selamat hamil 7 bulan ni, banyak diseliakan oleh mama dan abah. Thanks to them. Kalau menunggu saya ni, memang tak menjadilah. Mama abah dan suami banyak sponser. Saya lebih kepada tukang tengk. Eh, saya kan ibu hamil ;p


Menunya adalah : nasi keluban (makanan adat jawa), kalau kenduri buat nasi ambeng. So nasi keluban ni lebih kepada majlis kecil / doa selamat / meraikan sesuatu. ‎Dan mama buat bubur merah (juga makanan adat jawa)..


Allhamdulillah majlis berjalan lancar.
:)


Lady faizal,
FatinFashiekin







Sent from my BlackBerry 10 smartphone.‎

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...