FOLLOWER

Monday, September 28, 2015

RESEPI SUP DAGING MUDAH SEDAP

Almaklumlah raya haji,
Juadah haruslah belambak dagingkan. 
Last week, buatkan incik lalan sup daging.

Meh saya share resepi,
Semua yang saya share resepi dari mama saya,
Mama kalau masak simple,
Mudah faham tapi marvelouse !


BAHAN-BAHAN :‎
-Daging siap cincang
-lada putih 20biji *tumbuk‎
-halia 2inci ‎*blender
-bawang putih 1‎ *blender
-bawang merah 4 biji *blender
-kayu manis / sup bunjut 1
-gula
-garam
-daun sup dicincang *hiasan
-kentang dipotonng segi *digoreng dahulu
-air untuk merebus daging


CARA-CARANYA‎
1) sediakan periuk, masukkan daging yang dicincang bersama air penuh periuk. Biarkan mendidih. Bila air dh kurang sbb mendidih, terus tambah air, sehingga lah daging empuk ye. Jangan putus harapan. Dsebabkan saya dapat daging raya korban, tempoh rebusan hanya 1jam.

2) setelah daging empuk, masukkan lada putih yang telah ditumbuk lumat bersama sup bunjut / kayu manis‎

3) masukkan bahan kisar tadi ke dalam periuk iaitu halia + bawang putih + halia

4) tambah air dn biarkan mendidih semula sehingga naik bau.

5) perasakan dengan garam dan gula (saya masak tak guna ajinamoto)

6) bila dah siap untuk dihidang, baru tabur daun sup dan kentang :)


SIAPPPPPPP


Lain-lain sampingan,
Saya ada buat serawa keladi untuk pencuci mulut.


Menu malam pula saya buat daging masak merah ala thai. Tapi gambar pd phone incik lalan.
Kalau rajin nanti saya share resipi ea.


Buat serawa keladi,
Suami asyik kata
"Favorite ni.. favorite ni..nk lagi, nk lagi.. over tau"
Haha


Lady faizal,
FatinFashiekin





‎‎

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...