FOLLOWER

NUFFNANG ADS

WORK HARD

Usaha kunci kejayaan bermakna kalau kita berusaha untuk dapatkan sesuatu, kita mesti berjaya. Ya? Oh tak semestinya macam tu. Ada jugak usaha yang tak berjaya. Tapi itu namanya ujian. Sebabnya, bila dah usaha, lepastu tak berjaya, adakah kita akan rasa nak give up? No. Kita makin rasa nak usaha dan kalau kita masih tak dapat apa yang kita nakkan tu, mungkin benda yang kita nak tu tak bagus untuk kita atau mungkin sebab kita dah dapat apa yang kita perlu.

Kunci yang sebenarnya adalah iman. Sentiasa letakkan kepercayaan yang tertinggi pada Allah bila kita usahakan sesuatu tu. Nak tahu kenapa ramai antara kita selalu kecewa? Sebab bila kita usahakan sesuatu, aimed kita cuma untuk benda tu je. Jadinya bila tak dapat, kita akan kecewa. Kita akan cakap "Aku dah usaha pun tetap tak berjaya. Allah memang tak adil." See. If we don't have faith in Allah, we will be sad when things didn't go as we planned and we always looking for something to blame.

Hidup ni adalah ujian. Jadinya, kunci untuk menghadapi ujian tu adalah dengan usaha. Kalau kita malas, memang kita terus akan gagal. Bayangkan kalau Rasulullah tak berusaha, rasa malas dan terus give up bila apa yang nak disampaikan tak berjaya, adakah Islam akan berkembang macam sekarang?

Malas tu adalah bila rasa taknak buat sesuatu sebab taknak rasa susah. Orang malas cuma mahu bersenang lenang tanpa lakukan apa-apa. Malas adalah penyakit yang cuma boleh diubati dengan usaha saja. Usaha untuk jadi rajin. Bila kita rasa nak buat sesuatu yang baik tu, teruskan buat. Bila kita fikir banyak sangat, last-last nanti mesti tak jadi nak buat.


*nak jadi gagah macam ecah, sekali bercakap beribu komisyen dia dapat. Hebat !! Semangat baru !! Hehe

*I just need to be a tough person. Keep on fighting. Never give up. May Allah helps me to go through this.

With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: