FOLLOWER

Sunday, September 25, 2011

3 KATA DARI HATI

Assalamualaikum

Saya rasa malam ini saya sangat macho. Hehe. 11malam, tapi still rasa tak mengantuk ok. Tgk luar, abah still kat luar rumah sebab membersihkan sisa2 rumah sebelah yang telah di pecahkan untuk membesarkan halaman rumah dan abah nk buat 1 lagi garaj kereta.

So, saya ? Ambil kunci kereta, buka enjin kereta dan mengelap kereta. Fuh, terasa diri seorang gadis yg macho. Ala2 aweks drift pula. Hehe. Eh, tak pernah di fikir logik akal ok saya sanggup nk mengelap kereta lah, memanjakan kereta lah. Ok, I'm not that kind of girl k. Saya lebih selesa hantar carwash, bukan apa, saya tak suka perasaan bila saya dah penat2 cuci kereta then kereta kembali kotor, rasa sangat kecewa. Huh. So now, 11pm, saya meranjinkan diri merenung kereta dan membersihkannya. Syabas ! Kalau lah noraini shariat (my twin) ada, sure dia kata saya kena sampuk dengan apa2 sebab tiba2 buang tebiat ;p

Esok banyakkk kerja menanti di farmasi, actually kerja yg lgsg tiada kaitan dengan ubat-ubatan, tapi kami dikhendakki membuat hamper untuk Sek Rendah pintas raya, Batu Pahat. Kerja amal. Last saturday, saya dan kak ani berjaya menyiapkn sebanyak 170bgkus, hah, hebat x ? Berdua ok. Without bos dan kak aida, sehari suntuk tangan duk membungkus. Anda mampu ? Kami mampu. Hehe. Kalau diikutkan, memang lagi banyak kot siap, tapi disebabkan tali x ade, then stok snack pun dah habis, that y terpaksa discontinue sementara. So, esok ! Nak siapkan cepat ! Mini karnivel nya this saturday. Uh, kelam kabut.

Saya ada terbaca satu ayat yang sangat memberikan kesan mendalam dan harus saya kongsikan pada kalian :

"Kekurangan orang lain akan mendatangkan pahala kepada kita, oleh itu kita harus MELENGKAPI dan MEMAAFKAN. Kerana apabila kita melengkapi kekurangan mereka, CONTOH dari segi kejahilan yang mereka lakukan, setiap orang yg melakukan kesalahan (kekurangan) akan beranggapan mereka itu betul, seharusnya kita membawa mereka kearah kebaikan (melengkapi) ataupun apa jua keburukkn yang mereka lakukan seharusnya kita memaafkan (memaafkan).." :)

Lagisatu ayat yang saya dapat melalui apa yg saya rasakan iaitu "BIAR MATA MEMANDANG,MULUT JANGAN MENUDUH" simple. Kan ? Yelah, tgk sekeliling ni sometimes isu don't judge a book by its cover tu memang dah lumrah, terkadang rasa bersyukur juga lah bila orang pandang diri kita macam duduk di heaven kan even dalam hati Allah saja yang tahu, hehe. Tapi terkadang, IRI HATI, so bila org memandang hidup kita semudah dan sempurna, mulalah mengatakan kita itu dan ini. That's y lah terlahirnya secara spontan ayat "biar mata memandang, mulut jangan menuduh".. Dalam hidup semua insan, perkara ni normel, ada yg kata "what goes around comes around (karma/takdir)" atau dalam bahasa melayunya "nanti kena batang hidung sendiri" so, diam je lah. Sebab even perkara tu comes around pn, kite yg melaluinya tk kn perasan, org sekeliling yg anda marah yg anda herdik, yg anda kritik tu lah yg akan perasan dan tersenyum sambil mengelengkan kepala memandang anda. Kesimpulannya, ok tiba2 terfikirkan ayat baru "don't make any decisions when you're ANGRY and Never make any promises when you're HAPPY!" 

Ok. 3 ayat baru yg kita belajar malam ni dan memberi maksud mendalam untuk di fahami, dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian, iaitu :

1)Kekurangan orang lain dapat memberikan kita ganjaran (pahala)

2)Biar mata memandang, mulut jangan menuduh

3)don't make any decisions when you're ANGRY and Never make any promises when you're HAPPY.

Ok. mata saya sudah menunjukkn tanda2 kemengantukkan. Selamat malam :)

With love,
FatinFashiekin

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...