FOLLOWER

Friday, April 17, 2020

HIKMAH KUARANTIN DI MUSIM COVID19



since duduk rumah sekarang,
sane sini rumah kilat,
yela sebelumni sibuk,
sebelumni bila free je merayap,
bila free je tak ada rumah.


sekarang, perdana menteri bagi free duduk rumah, Allhamdulillah rumah jenis ada halaman, tak ade lah bosan sangat.


hikmah kuarantin ni saya jadi alert dengan segala kekotoran, dengan segala perubahan, dah macam OCD 😆 kat halaman rumah tu,
sehelai daun pun tak boleh gugur, dapur tu puas aih saya sental sental sental. cermin pun puas dah memanjat sana sini duk gilap.
sampai suami kata “jatuh bangun sendiri yang” huhu toilet tiptop merelip.


untuk stok barangan dapur pula,
haa tu incik lalan handle, peh dah macam nak buka kedai runcit 😅sampai saya marah “stop beli barang, stoppppp” barang basah dan kering semua banyak sangat. bile si bini bebel je dia kata “almaklumla penjimatan banyak sejak isteri tak asyik ajak makan lua” hahahah kuangasam.


tapi as bini,
lagi2 musim kuarantin ni, macammana banyak pun husband beli, saya tetap sukat? bermaksud penggunaan mana harus didahulukan dan yang mana boleh simpan jangkamasa lama. yela, sebagai isteri kene bijak juga nak manage penyimpanan.


rasa seronok pula dengan kuarantin ni, paling seronok bila pukul 5.30petang je, saya akan buka pintu rumah, anak2 dn suami akan kat luar rumah, suami settlekan kelulut dia, anak bermain basikal, saya kemas laman rumah. ye ia benda simple. tapi untuk saya yang selalu sibuk ni, rutin ni sangat membahagiakan ❤️


dan semestinye part menu,
ramadhan belum mula tapi menu saya dah menu hari raya huhu,
gigih la masak lepastu pergi rumah jiran2 hantar juadah. yela hobi bosan memasak, tapi tukang masak dewasa cume suami, agihkan lah rezeki utk jiran 😇



saya dah get ready andai penghujung ramadhan masih kuarantin, sebab saya cukup adanya anak dn suami disisi. 


**actually ada juga yang tak seronok,
itu next post k hehe






No comments:

PENGALAMAN BERSALIN AHMAD FURQAN BIN AHMAD FAIZAL

sekarang Ahmad dah 1 tahun, sebelum mommy makin pelupa, so mommy nak catit segalanya. sebab itu pengalaman manis, melahirkan anak lelaki din...