FOLLOWER

Monday, February 24, 2020

PALING SUSAH DALAM BISNES

setelah hampir 5 tahun berniaga,
perkara paling susahhhhhhh bagi saya adalah untuk "maintain",
bukan maintain berkaitan dengan sale tau,
tapi maintain semangat.

sangat susah.
tambahan pula macam saya,
suami langsung tak memaksa saya bisnes,
dan suami pula jenis hulur apa saya nak,
so momentum semangat tu sentiasa biasa-biasa je, umpama hidup tanpa masalh, jalani perkara sama ulang dan ulang.


kalau masa awal bisnes,
masatu baru behenti kerja, rasa nervouse tak ada duit, baru berkawin dan bunting pelamin terus bersalin. semestinya gelisah takut susahkan husband.


sekarang tahun ke5,
saya da selesa dengan apa saya nak suami bagi, apa saya jual orang beli, rasa keselesaan tu buat saya rasa tak best sebenarnya.


saya tertanya "is it enough?"
saya paksa diri untuk bisnes grow grow grow, saya boleh kejar sale beribu ribu ribu,
but then saya cume rasa penat,
yela, duit husband bagi,
bisnes pun baik,
tapi, kesannya adalah penat.


then husband tegur,
tanya apa yang saya nak achieved dalam bisnes, saya kata saya nak bantu dia,
then husband kata dia dah boleh survived semuanya, dn suami tanya lagi "berbaloi tak
penat dengan apa yang saya achieved" yela dia tengk saya tak tidur malam dn berpenat, saya diam je.


saya hanya layan kosong ap suami cakap,
tapi petangni saya terfikir semula :
"berjaya dan syukur"


saya terbaca kisah penjual nasi lemak yang bahagia sekadar jual ditepi jalan walaupun ramai asak dia supaya membuka warung, kenapa dia tak buka warung ? sebab dia rasa apa yg dia peroleh sudah cukup, dia bahagia, dia syukur.


kesimpulnnya adalh :
"maintain tu tak salah, yang salah kalau putus asa.. nak grow pun tak salah tapi jangan terpaksa.. nikmat usaha, nikmat bahagia, nikmat syukur kena seiring, klu terlupa salah 1, yang dihasilkan hanyalh penat.. oleh itu, berusaha sambil menikmati rasa bahagia dn syukur"

ALLHMDULILLAH 😎

No comments:

PENGALAMAN BERSALIN AHMAD FURQAN BIN AHMAD FAIZAL

sekarang Ahmad dah 1 tahun, sebelum mommy makin pelupa, so mommy nak catit segalanya. sebab itu pengalaman manis, melahirkan anak lelaki din...