FOLLOWER

Sunday, May 27, 2018

KASEH MACAM MOMMY

Harini 27 mei (ahad),
Saya siapkan makanan berbuka,
Elok letak atas meja, air cincau da elok dalam jug, sementara menanti waktu buka dan incik lalan balik dari kebun, saya rehat dalam bilik (sindrom letih sbb mengandung),
Kaseh pula bermain didepan tv,
.
Tiba-tiba, "splash !"
Cepat-cepat saya keluar dari bilik,
MasyaAllah ! Cincau berterabur atas lantai ! Habis basah karpet dan meja makan. Dah la saya letih. Kaseh muka agak takut, dia berdiri membatu, saya tahu dia takut dimarah.
.
Ye saya marah,
Sebagai mommy, saya kena marah dia, supaya dia tahu dia salah,
Kaseh baru 2tahun,
Saya membebel pada dia yg tegak berdiri, saya kata "mommy nak berehat, ada je kaseh buat, daddy pun tak sempat minum, tengk sekarang, basah !!" Saya jeling tajam kaseh (saja takutkan dia),
.
Saya membebel,
Kaseh tetap diam,
Kemudian saya ambil rakaman tanpa kaseh sedar, saya marah dia dgn konon2 mencubit dia (serius tak sakit, saya saje je gertak dia)
Tapi dia masih diam,
Hanya takungan airmata, tapi airmata tak keluar, dia bertahan !
.
Lepastu,
Saya berhenti membebel,
Pandang kaseh, dan kata
"Mari peluk mommy"
Dia terus datang kat saya dan peluk kuat, saya kata "mommy sayang baby, mommy kena marah bia baby tahu apa baby buat ni salah"
Terus dia menangis teresak-esak,
Meraung dia menangis,
Dan saya ajar dia sebut "sorry mommy" yela dia baru 2tahun, cakap pelat, so saya kena sebut dulu baru dia ajuk.
.
Allhamdulillah, kaseh dah sedia jd kakak, apa yang kaseh buat, respon bila kena marah, walaupun baru 2tahun, tapi bagi saya membanggakan, dan lagi mengharukan, respon dia sama seperti saya.
.
Walaupun dimarah, dia diam tak melawan. Tapi bila diperlukan, dia akan memberi sepenuhnya.
.
Kaseh, kalau suatuhari nanti kaseh baca blog mommy, tanyalah nenek, atok, makngah dan daddy, mereka ada tgk video yang mommy ceritakan kat atas.
.
Kenapa mommy marah kaseh ? Supaya kaseh tahu, perbuatan kaseh salah, andai menjadi tetamu dirumah orang, jangan ulang apa kaseh buat. Mommy kan mak kaseh, mommy kena tegur kaseh. Last, mommy suruh kaseh peluk mommy, sebab mommy nak kaseh tahu, walaupun mommy marah, mommy akan maafkan kaseh, dengan syarat, kaseh minta maaf dan sedar kesalahan kaseh.
.
Kaseh sama macam mommy,
Mommy sayang kaseh.

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...