FOLLOWER

NUFFNANG ADS

LANDAK MASAK UNGKEP (JAWA)


Salam,

Pernah makan daging landak ?
Tak pernah ??
Kesian,..

Saya dah banyak kali lah,
Saya pernah makan telur burung kasawari,
Daging kancil,
Daging kijang.. bukan senang nk dapat,
Tapi Allhamdulillah pernah rasa..

Yang bukan selalu dapat makan
Dan senang didapati,
ARNAB....
Sumpah ! Tak mampu menelan arnab
Dan menyentuh dagingnya,
Sebab saya terbayangkan bulu2nye hahah
Kemudian fikiran saya meleret pd kecomelannya
Dan macammmana agaknya arnab tu
Meraung kesakitan,
Sangat tk sampai hati,.

Dan arini saya masak
LANDAK MASAK UNGKEP..
fuh, lazattttt.. hehe

Nak resipi ?
Ok saya share secara ringkas ye,

BAWANG MERAH 4 BIJI
BAWANG PUTIH 1 BIJI
HALIA SEDIKIT
KUNYIT
KETUMBAR 1 PAKET
SERAI 2 TAGKAI
AIR KOSONG 2 CAWAN
LANDAK SEEKOR

CARA2 MEMASAK LANDAK UNGKEP

1. Ambil secawan air panas dan rendamkan ketumbar selama 5minit.
Selepas 5 minit tapiskan
2. Bawang merah, bawang putih, halia, kunyit dan ketumbar yang ditapis tadi,
Masukkan ke dalam belendar.
3. Campurkan 1 cawan air kosong kedalam blender kemudian blend kan.
4. Panaskan kuali, tumiskan bahan kisar bersama serai yg dititik sehingga naik bau,
5. Masukkan dging landak,
6. Tutup kuali dan kecikkan api
7. Tunggu sehingga daging betul2 empuk dan warna kuah kepekatan.a

SIAPPPPPP

Sebab harini dating,
So saya tapaukn sedikit masakan untuk dia,
Dia kata sedapppppp.
Cuma dia asyik tnya
"Ni kulit landak ke ek" sambil kuis2,
Saya jawab "tak, tu bulu landak"
Hahahha

With love,
Fatinfashiekin

No comments: