FOLLOWER

NUFFNANG ADS

TERLINTAS DI SUBUH HARI

Assalamualaikum

Salam subuh kalian,
Masa berlalu lagi, hari ke 16 Ramadhan,
Macammana dengan Ramadhan kalian ?
Saya ? Allhamdulillah,
Sedaya upaya cuba menghargai masa,
Ingat ye, hari ke 10 ramadhan ni ada lah hari2 pengampunan. Dan 10hari diminggu hadapan adalah hari2 bkasih sayang. So sedaya upaya lah kita berdoa semoga Allah ampunkn dosa kita.

Saya suka bulan ramadhan tau, try u all tgk post2 kat FB, semuanya saling mengingati mengenai hadis2 nabi lah atau pun kebaikan2 melakukan kebaikan. Sejuk hati baca, saya bukan yang terbaik. Tapi saya suka membaca, dan dari apa yang saya baca, saya akan kongsikan, mungkin ada yang tidak mengambil kira, tapi mungkin juga ada yang tersedar mengenai Kekuasaan Allah SWT dan betapa kita perlu sujud kepadanya, dan beringat selalu, andai diri kecundang dalam percintaan sesama manusia, kesat air mata tu dan katakan "Aku mencintaimu Ya Allah" bila kita cintakan Allah, baru lah Allah akan menganjari kita, terkadang kita diduga dengan kesakitan dalam hati seperti dilukai kekasih ke, ambil wudhuk dan berzikirlah, Allah tidak akan pernah melukai hati hambanya bah kan Allah selalu ada untuk mendengar luahan hati kita. Eh, saya asyik cakap something mengenai cinta. Hehe. Bukan apa, didunia ini, penyakit yang paling sakit rasanya adalah putus cinta. Setuju tak ? Kan ? ;)


Tentang kehidupan
"kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya"

Setiap orang ada masalahnya tsendiri
Kaya manapun orang yang kita kenali tu,
Pasti mereka pun mpunyai masalah kwangan, semua nya disebabkan tak pernah bsyukur, selalu merungut, selalu mengatakan kerugian tapi tak pernah bersyukur apabila diri dilanda kesenangan. Bila saya memandang mereka yang kaya, apabila saya mendekati mereka, ye, saya fahami, tanggungjawab mereka besar, tapi sedarlah, betapa org lain berharap "andai aku menjadi dia akan aku hargai apa yg aku miliki". Betulkan ? Dahulu mak yang hanya memiliki gaji rm600 dapat memberi makan anak2 nya dengan secukupnya sehingga dewasa tetapi apabila anakny telah dewasa, nak bagi mak rm200 pun susah. Jangan berkira sangat dengan rezeki yang Allah bagi, Rezeki Allah ada dimana-mana. Semakin kita menyekat (bkira) dengan rezeki Allah itu, khuatir lah bahawa bila2 masa sahaja Allah boleh menghentikan pnca pencarian kalian. Mari bersyukur :) ALLHAMDULILLAH

Ramadhan semakin mengundurkan diri,
Buka lah mata seluasnya, cari keredhaan Allah. Jaga setiap hati disekeliling kita, semoga insan disekeliling kita mendoakan kesejahteraan kita bukannya mendoakan dan merungut atas sikap kita. Jangan sampai ada org yg berdoa dan mengadu pada Allah mengenai apa yg kita lakukan kepadany. Kalau dalam hidup, kita akan mengadu pada ibu bapa kita kan andai diri di buli. Bayangkan kalau ada insan menangis ketika bersujud kepada Allah dan tangisan itu berpunca daripada perbuatan kita. Allah maha mengetahui. Doa orang yg teraniaya mudah ddengari Allah. 

Sekadar peringatan untuk diri saya di Bulan Ramadhan :) 

With love,
FatinFashiekin

No comments: