FOLLOWER

Sunday, January 31, 2016

PENGALAMAN BERSALIN ANAK SULUNG

Seperti pernah saya bagitahu,
Saya dah selamat bersalin.‎‎
Ok, jom dengar pengalaman bersalin saya‎
:)


27 januari 2016 (8pagi),
Bangun pagi pergi toilet 2 kali,
Perut rasa tak sedap,
Cume terfikir maybe sakit perut sbb banyak makan limau pemberian custmer difarmasi.


8.30pagi,
Perasan sakit perut konsisten,
Setiap 10-15minit sekali,
Tapi tak sakit sangat pun,
So terfikir "sakit nk bersalin ke ea? Takkan lah sakit bersalin, sebab tak sakit sangat pun, orang kata kontraksion ni sakit sangat.."


Kol incik lalan dan infom sakit perut,
Tapi menafikan yang ni sakit nk bersalin,


9pagi-12.30 gi kerja,
Kat farmasi pun slumber je surf custmer,
Borak-borak dengan nieza,
Ketawa-ketawa, cek darah custmer,
Melawak-melawak dengan custmer,


TAPI,
Tiap kali sakit perut dtg,
Saya set kat contraction timer,
Dn saya perasan sakit kerap tiap 5-10minit sekali,
TAPI, still tak percaya ni sakit nak bersalin.


11pagi,
Perut masih sakit,
Saya pula blur, nak cek kat hospital ke xnak,
Malas nak ke hospital takut rupanya false contraction.


Incik lalan bisingg je call banyak kali,
Asyik tanya rasa sakit macammana,
Mama pun asyik suruh ke hospital,
Saya pula masih menafikan ni sakit nk bersalin,
Sebab tak sakit sangat pun.


12.30 adalah waktu saya rehat,
So inform kklai nak ke hospital nak cek,
Pukul 6 nak masuk kerja semula kalau xda apa,
Kklai kol semula dan kata "kin! Tu tnda nk bersalin!" dan saya masih tak percaya.


Otw balik rumah,
Incik lalan call
"Saya hantar pergi hospital ye! Pukul 2 saya sampai! Tunggu tau.."


Dengan slumber saya balas,
"Ala, belum nak bersalin lah.. tak yah laaa. Nak cek je pun...."


Incik lalan
"Tu tnda nk bersalin tu, nanti siapa nk uruskan deposit masuk 1st class.. meh lah saya temankan, meh lah saya hantar"


Dan, saya masih berdegil,
Kata tak nak bersalin lagiiiii,
Ni sakit perut biase je,
Takut myusahkan suami yang sibuk dengan dr yoge tu.. balik jauh2 rupenye bini sakit perut nak terberak ke kan.. hahaha..



1petang sampai rumah,
Abah ada kat rumah,
Mama bising suruh abah yang hantar ke hospital, memula saya degil nak pergi sorang.


1.10petang,
Wah! Nk bsiap ke hospital ttbe tgk pantiliner ada darah! Seronok! Baru lah ngaku "eh! Dah nk bersalin laa.." tapi saya masih slumber, masih berlengah-lengah nak ke hospital.


Mama balik lunch kat rumh,
Mama terkejut tgk saya slumber lengang kangkung, saya kata "relax lh, ank pertama bukaan kan lama, akk nak shave cantik2 dulu, makeup2 dulu"


Call incik lalan dn ngaku nk bersalin,
Suruh dia bawa barang2 yang saya lupa nk bawa,
Incik lalan otw balik.


Pukul 2.30petang,
Sampai hospital pakar sultanah fatimah,
Jalan kaki dengan slumber dn langsung tk macam bersalin, siap bajet ala malam nanti punya bersalin.


Terus masuk wad bersalin,
Sebb saya ada show dan contraction,
So terus kena baring dan buat ctg,
doktr cek bawah, tak buat VE (seluk) tau,
Saya kangkang je, doc panik dan kata "Fully! Fully! Fully!" terus ditolak masuk bilik bersalin dan semua doctor dan nurse sangat panik,
Saya pelik dan jerit-jerit kata,
"Tapi!!!! Saya tak rasa sakit punnnnn!! Saya tak rasa nak bersalin lagiiiiii.."


Doctor :
"Ishhh awak ni, dah fully, baby kat bawah, get ready utk teran, jangan sengih2..." -doctor pecahkan ketuban.


Ha, dah pecah ketuban,
Rsa hangat2 air licin panas,
Rasa nk teran, 3kali teran baby terus keluar! 
Saya pun macam tak percaya.
Lepas teran pandang jam,
3petang bersalin. Hehe.



Semua duk puji saya bersalin senang,
Semua duk tanya apa saya amalkan,
Ketahuilah, saya langsung tak makan vitamin. Haha.‎



Dengar suara bby ngis terus tak sabar nk tgk bby,
Terus tgk kulit bby / tangan / kaki / muka bby / rambut..  yela, nk tgk cukup sifat tak.. ape hasil antara saya dan incik lalan hahaha. Klu org len duk tnya "berapa berat bby saya doc".. tp saya tgk sifat dulu, berat saya x amik port..



Apapun, Allhamdulillah, semua dipermudahkan, dapat baby senang, bersalin senang, jaga bby pun senang sbb dia tak banyak ragam, masuk wad je terus jarum kat tangan tu tertanggal dan dapat dibuka so pergerakkan tak terbatas, esoknya pagi2 terus cnfirm dapat keluar wad dengan hati yang girang.


Lady faizal,
FatinFashiekin



No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...