FOLLOWER

NUFFNANG ADS

ALFATIHAH KEPADA HAJAH YANG BINTI MUNIR

Mak tok saya telah menghembuskan nafasnya yang terakhir semalam 5 oktober 15, pada pukul 5petang. 


Masa saya kecik, tok yang jaga saya.
Balik sekolah je terus ke rumah tok.
Cuti sekolah pun ke rumah tok.
Petang2 kalau bosan pun lepak rumah tok.
Masa saya accident patah kaki pn duk rumah tok.
Sebab mama dan abah kerja.


Masakan tok adalah masakan palingggggg sedap,
Ayam masak lemak, asam pedas dia, lain, aura masakannya lain. Air tangan tok sedap sangat-sangat. Dulu balik sekolah, buka tudung saji, macam2 ada, lepas tok sakit, dh tak rasa masakan tok. Sbb anak2 tok (bik yati) dh siapkan semua. Allhamdulillah perancangan Allah tu hebat, bik yati pun tiba2 dari kelantan duduk dengan tok, dapat suami orang pahang tapi suami bik yati kerja kat site bik yati xboleh ikut sama. So bik yati duk kampung, jaga tok.  


Atok pernah kena angin ahmar,
Tapi hanya disebelah badan. Setelah beberapa lama, tok kembali boleh berjalan, cuma perlahan. Kalau tok bosan, tok suka termenung. Tok kata "atok kalau tk boleh tidur, pikiran tok pergi semua rumah, rumah wak mah, mak ngah, mak ude, bik mimi"..tok slu cakap macamtu..


Mak tok lemah lembut orangnya, dulu masa saya kecik adalah tegasnya, tapi tegas sbb saya kecik2 dulu degil. Antara ramai2 cucu, tok akan salahkan saya kalau ada kesilapan, dengan alasan sbb saya paling tua so saya mengajar cucu2 yang kecil. Tapi, tu kenangan manis saya dengan tok sbb antara semua cucu, tok jaga saya dari baby sampai besar :)


Tok lemah lembut dan mudah tersentuh, ingt lagi, saya bagi tok gaji pertama saya bekerja sbb tok jaga saya. Mak tok nangis. Mak tok mmg suka nangis, saya lepas bertunang pun tok menangis sbb gembira.


Masa saya kahwin, tok duduk rumah kami, badan tok kejap sejuk, kejap panas, saya kipas kan tok. Urut kaki tok. Tok ingat saya masa tu.


Allhamdulillah, raya haji tok masih sihat, saya ada melawat tok dan sempat cakap "tok, ekin mengandung, tok akan dapat cucu baru".. saya ambil tangan tok dan usapkan kat perut saya. Sempat lagi tok buat pesanan suara pada pakcik saya yg otw balik ke kampung, tok kata "im kat mana"‎


Keadaan tok teruk keesokan hari lepas raya haji, tiba-tiba demam mengigil hingga gegar katil. Hari pertama, tok kuat lagi even demam. 


Hari ke3 tok demam, saya datang melawat tok. Mama abah suh saya minta maaf halal kn makan dn minum. Saya tak buat pun. Saya datang kat tok, saya kata "tok, ni ekin".. tok gerakkn mulut kata "sikinn".. saya kata pada tok "eh, tok dah nak sihat dah ni. Tok jangan susah hati, makan ubat tau, ni dah nak sihat ni".. saya tak suka nak bagi ayat-ayat sedih pada tok. Sebab kalau saya sakit ttbe orang yg melwat saya bg ayt umpama saya dh nak meninggal, saya msti sedih.


Lepas seminggu,
Tok akhirnya meninggalkan kami,
Allhamdulillah, cara tok pergi mudah sangat.
Sakit tok pun tak teruk, berperingkat. Dari kuat-tak boleh bangun-tak boleh cakap-meninggal. Kami sekeluarga dan sanak saudara semua dah redha.


Saya tahu,
Tok rindu arwah bapak tok,
Masa tok baru sakit sebelum ni,
Saudara mara mengemas bilik tok,
Bawah bantal tok ada gambar arwah bapak tok.
Tok rindu sebenarnya. Tapi, tok tak pernah luah kat sapa-sapa.‎


Dan dalam anak2 atok, ada seorang syndrome down, pak cik saya yang bongsu... sehari sebelum tok meninggal, pakcik saya tu kata "mak, bpak dah meninggal.. mak pun nak meninggal.. aku minta maaf mak sebab aku cacat.." Allah, sedih sangat. nasib baik masa tok sakit, mak ude dah mula jaga pkcik saya tu. Kalau tak, mesti pakcik saya tu rasa kehilangan. Lagi sedih.


Mesti mak tok dh jumpa bpak tok kat syurga kan :) saya senyum membayangkannya. Perempuan bila dah setia, melebihi segalanya kan. Tapi, penantian mak tok berbaloi sbb saya ada tbaca, kt akhirat nanti "si isteri akan berjumpa dengan suaminya di syurga semula"..


Selesai pengebumian tok,
Saya termenung pikirkan tahun demi tahun yang berlalu, lama mak tok bersendirian tunggu bpak tok. 


Mak tok,
Terime kasih jaga ekin dengan baik,
Ekin doakan mak tok dgn bpak tok ditemukan disyurga, digolongkan dalam golongan beriman.


Saya mohon,
Sesiapa sahaja yang baca blog saya ni,
Sedekah kan Alfatihah untuk atok saya ye.
Kepada "Yang Binti Munir & Jamiran Bin Suyod"


Tahun lepas tak beraya dengan tok,
Sebab raya kat kedah.
Tahun depan beraya di johor,
Tapi tok dah tak ada.


‎*terbayang lagi riak muka tok kalau senyum,
Kalau sedih, kalau sakit*


Ekin sayang tok,
FatinFashiekin


No comments: