FOLLOWER

Friday, December 26, 2014

PENGALAMAN KE RUMAH BAKAL MERTUA


‎24/25/26 DISEMBER 2014


12malam saya dan incik lalan mulakan perjalanan ke kedah, permulaan perjalanan memang bersemangat waja, almaklumlah, tak pernah ke kedah lagi. Hehe.


Tapi baru 10minit perjalanan saya dah boring, yela, tengah malam. Apa yang ada. Ye tak? Kalau siang, dapat lah tgk keindahan alam, bukit bukau, gunung ganang. Ni tak. Gelap gelita. Niat dihati juga nak berjaga sepanjang perjalanan, x mau tidur. Tapi incik lalan bebel ja, katanya "tidur, esok awak mengantuk nanti..tidur.." selagi saya tak tidur, selagi tu dia ulang "tidur-tidur-tidur" keadaan tidur memang tak selesa, sbb incik lalan pasang lagu dandut sambil dia nyanyi2 sebab nk hilangkan mengantuk. Saya pula malas nak tegur sebab memahami dia nk hiburkan hati dan celikkan mata.


7.30 pagi kami sampai, kami singgah kawasan rehat, kemudian incik lalan ajak breakfast special makanan kedah katanya. Masa ni saya makan x lalu dah, cuma habis sepinggan je. Haha. Nervouse! Dah nak sampai rumah bakal mertua hoi, gila tak nervouse, pertama kali okeh.


8.30 pagi akhirnya! Saya tiba di rumah incik lalan, sampai je terus salam mk incik lalan, sambil keluar2kan barang. Part ni saya terpingga-pingga. Tetiba ada sebuah kereta kenari masuk, oo rupanya mak cik incik lalan. Dia hantar barang, saya kenalkan diri saya, dan dia ajak ke rumah dia. Saya pun tak malu lah, saya ikut ja, hehe. Uols pk saya pemalu? Memang tak lah kan. Haha. Seronok bborak dngan mak cik! Sbb sangat-sangat ramah dan lembut orang nya. Lepas kenal mak cik, kenal dengan mak long, kenal dengan sepupu incik lalan, Allhamdulillah, mereka sgt2 baik. So saya pun dah ada geng :)


Then kami balik semula ke rumah incik lalan, incik lalan dah lorat dah, duk mesej ja "anje okey tak? anje macammana? anje selesa tak?" lorat kan? Haha. Yela kami mana boleh borak rapat2, orang rewang dh datang, kena lah behubung guna hp, sweet gitu. Siap dia mesej "anje nk ridsect tak?" resah betul dia takut saya tk selesa. Saya yang okey, dia yang resah.


Saya mandi2, tukar baju blause dan join orang dapur. Ha masa ni otak saya duk pikir. Apa aku nak buattttt. Pi kt sinki, dah ada orang basuh semua benda. Nk tlg goreng ikan ke, kupas bawang ke, smua dah ada orang take over. Last2, yang saya buat. Memandangkan ada 2 jag air panas atas meja, 1 saya bagi orang llki yang rewang kat luar pasang kanopi. 1 lagi saya bagi kat sekumpulan orang rewang perempuan yang tgh duk bercerita. Apa lagi, saya pun duk join sama lah dalam kumpulan orang kampung tu. Ah x peduli sama malu ke. Bukan buat salah pun, asalkan kita berbahasa dengan baikkan. Dn best, org kampung ramah, even dh berumur, so saya ada lagi geng baru! :) 


Pastu tetiba ita ajk pi jemput nadzirah dn shopping barang. Incik lalan pula ajk saya join ambil kakak dgn adik. Buntu nk pk nk ikut yang mana, at last saya bagi jawapan "nk ikut ita dan dikmat, tk manis lah asyik ikut abang ja, apa orang kg kata nnti" see, baik x aku? Haha. Best, kami makan2 bawal goreng, tk pernah saya makan sebelum ni style masakan tu. Apapun, sgt bterima kasih pd adik2 incik lalan. Saya sgt selesa. Pdahal bru je kenal (slma ni dlm phone ja).


Ok aktiviti malam nya macam biasalah,
Rewang2 kecil, masa ni berkenalan pula dengan mak su + pak su, mak teh + pak teh, mak lang + pak lang, dan macam2 lagi, saya siap kata "sekarang ni ekin dalam tempoh training nak ingat nama2 gelaran, sbb ramai, masih konfius. Hehe".. mereka sangattt baik juga, ramah tamah dan manis segak.


12malam baru tidur, 5 pagi saya dah celik. Dengar mak incik lalan dh busy kat dapur. Masa ni saya blur, yela semua orang lain x bangun lagi, so saya ambil keputusan, bangunn ke dapur tanya mak incik lalan ada bnda nk dbantu x, lpastu ambil wudhu', dan solat tahajjud sambil tunggu waktu solat subuh. ‎ Settle je subuh, saya terus ke dapur, lepastu capai sapu, sapu beranda luar dn dalam rumah incik lalan. Saya rela ada kerja sampai berpeluh pun tak‎ pa. Saya lagi tak selesa termenung je tk buat apa.


Dan kemudian,
Orang rewang dah datang,
Saya pun bersiap, so ikut flow majlis, tugas saya adalah pengapit pengantin perempuan. Dan saya turut sama membantu handle rombgan dari pengantin lelaki. Part sambut tetamu, serah pada saya, sebab saya suka tugas tu! Almklumlah, iols kn becok. Hehe.


Masa majlis berjalan, saya rasa diri sangat populer, semua tanya saya "majlis bila?" "tunang abang faizal ka ni" ramai kot yang tanyaaaa, bila saya kedapur ke, dengar orang bisik "ni lah orangnya" almaklumlah pasangan iols kan duda, so ofcz lah iols menjadi tumpuan, anak gadis manis sapa yg menjadi pilihan hati ahmad faizal kn. Haha. tapi tak pa, iols memang dah sedia untuk menjawab segala pertanyaan dn memperkenalkn diri. 


Majlis berjalan lancar. Allhamdulillah.
Malam sebelum balik johor, saya tanya incik lalan,
"Ada orang tegur ke atau kata apa2 tak ttg hbgan kite?".. incik lalan balas, "ada, dieorang kata 'amboi, pandai hang pilih ye faizal'".. dengar je, saya terus sengih lebar2 lah. Haha. Saya tanya lagi "saya okey tak sepanjang kat rumah awak? Saya jaga nama baik awak kn?" incik lalan senyum dan kata "yela, okey, awak kan bagus"..


Ok. Tu je pengalaman saya yang buat pertama kalinya!! Saya sangt happy. Tak tahu apa pandgan orang lain pada saya, yang pasti, saya jadi diri saya yang sebenar nya tapi masih mjaga adab dalam perwatakkan, dn sedaya upaya menjaga nama baik incik lalan sebagai pasangan,


Terima kasih pada semua yang layan saya dengan baik. Rasa bahagia yang tk dapat diungkapkan, bila orang senyum dn peluk dan terima kita sedanya. Allah sahja mampu membalas manisnya mereka :)


Lady Faizal,
FatinFashiekin


No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...