FOLLOWER

NUFFNANG ADS

RESEPI RENDANG SEDAP RINGKAS DAN MUDAH



 
Bahan-bahan

1. Lengkuas sebesar ibu jari ( cincang halus )

2. Serai 6 batang ( 3 dhiris halus utk dikisar / 3 dititik )

3. Halia sebesar ibu jari (kisar)

4. Lada kering 15helai (kisar)

5. Bawang putih 3 bji (kisar)

6. Bawang merah 5 biji (kisar)

7. Cili api 8 biji (kisar)

8. Kerisik 3 sudu

9. Santan 1 cawan

10. Ayam
(dipotong kecil ikut anak tekak masing2 hehe)

11. Minyak masak 2 sudu

12. Garaam / gula / ajinamoto

13. Daun Kunyit 3 helai (Dimayang)

14. Daun limau purut


CARA-CARANYA

1)bahan2 number 2/3/4/5/6/7 hendaklah dikisar serenatak.
2) Panas kan minyak. Kemudian tumis kan bahan yang telah dikisar sehingga naik bau dan masa uall tumis tu, campakkan lah garam/gula dan ajinamoto ikut tekak ye. Makesure lidah tu guna dengan betul.
3) Masukkan ayam
4) Masukkan 3 batang serai yang telah dititik
5) Kecikkn api supaya tidak hangus dan tutup periuk untuk sementara waktu .
6) Bile bahan kisar dan ayam mengering dan macam sebati, masukkan santan.
7) Masukkn kerisik paket 3 sudu sahaja.(Tunggu hingga empuk dan kuah rendang betul2 menyaluti ayam. Haha. Anggaran masa 30minit)8) Bile dh naik minyak dan menyedap, tutup api, msukkn daun kunyit yang dah dimayang dan 3 helai daun limau purut untuk menaiikan bau.SIAP ! Senang kan ?
Bahan2 rendang ni. Kalau duduk kampung. Mudah nak cari.Dan rendang juadah wajib raya.
Kalau tak tahu buat.

Memang wajar terjun bangunan. Haha.

Saya pun dulu tak tahu. Tapi mama pandai masak dan rajin mengajar. Syok !

_________________________________________

Salam aidiladha.
Incik lalan tak balik kedah,
So daripada dengar dia menangis sambil mendendangkan lagu dendang perantau. Ptg tadi jenguk dia dan ajk makan kt tasik sambil bawa juadah raya. Senyum dia. Cuma dia tak reti makan nasi impit *jakun bebeno orang joho dengo*

Balik dari hantar lauk pada incik lalan,
Mama buat sup gear box sebesar lengan saya ! Peh ! Syurga dunia betullah !Benda paling best pada hari raya adalah masakan mama. Memang dinantikan dan tak menghampakan. Semoga kahwin nnti, segala ilmu mama dapat diturunkan pada saya dengan sempurna.
Baru lah mak mertua cayang !
*kibas shawl*


Hahahaha

Salam Aidiladha,
FatinFashiekin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
 

No comments: