FOLLOWER

Sunday, July 29, 2012

REALITI DAN FANTASI KEHIDUPAN

Assalamualaikum

Entry without photo.
Blackberry for blogging ada problem.
Nanti lah kalau tak bz,
Saya check. Skg rasa macam tak da mood nk cek segala bagai setting. Haha

Saya melihat fenomena sekeliling,
Apa yg berlaku di Palastine,
Apa yg berlaku di Syria,
Apa yg berlaku di Mynmr.
Dan apa yg melanda umat islam di Kemboja.
Ye, saya selalu memuhasabahkn diri dengan melihat kekurangan orang lain, negara lain. So, dari situ saya akan dapat kekuatan.

"Kalau mereka yang sedang didalam ambang hidup dan mati boleh terus berjuang, kenapa aku disini hanya bermalas-malasan ?"

Kadang-kadang terbit rasa,
Indahnya kalau aku punya wang berjuta, pasti akan aku bantu mereka !

Kemudian,
Saya terkesima.
Apa yang mampu dilakukan ?
Adakah dengan mempunyai wang berjuta baru saya dapat melaksanakan suatu kebaikan ?
Suatu kebajikan ?

Ye, saya ada Allah.
Allah boleh bantu saya, iaitu dengan berdoa semoga Allah meringankan beban mereka disana.
Saya yakin Allah maha mngetahui.

Kemudian saya melihat sekeliling saya,
Siapa saya ?
Kemampuan saya ?
Tak salah memasang angan-angan kan ? Asalkan kita punya ikhtiar dan kesabaran. Bukan senang ingin memperoleh kesenangan.

Saya tersenyum,
Jauh saya mendongak.
Saya tak sedar apa yang saya ada didepan mata :)

Tugasan harian saya. Membantu mereka yang kesakitan, memerlukan bantuan perubatan dan pemeriksaan kesihatan.

Apa yang saya ingin lakukan, sebenarnya telah saya lakukan ! menyedekahkan senyuman, layanan, dan memastikan kesihatan mereka terus baik.

Allhamdulillah.
Pengajaran yg saya perolehi,
Apa yang kita ada sekarang, adalah doa kita sendiri. Cepat atau lambat, Allah Maha Mengetahui. Terkadang kita mengeluh dan berkata "kalau lah aku........". Sebenarnya kita manusia tak pernah puas. Sampai kan apa yang kita dah ada, kita anggap seperti tiada tetapi tamak mahukan yg konon untuk kesejahteraan.

Buka mata. Buka hati.
Bukan nafsu :)

*tadi incik lalan call, incik lalan kata rizal (mber serumah yg PhotoG tu) accident. Rizal tak apa2 tapi kerete teruk. Then incik lalan MMS gambr kemalangan. SubhanaAllah memang teruk. Dan saya menarik nafas syukur, susah nya saya sekarang. Ada lagi org yg susah. Semoga Allah meringan kn beban rizal. Da nk raya, sure dia pening kepala.

With love,
FatinFashiekin


No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...