FOLLOWER

Saturday, March 10, 2012

JAGA MAHKOTA ANDA BIARPUN TERTUTUP

Attention : topik harini mngenai RAMBUT. Especially kepda yang bertudung. Rambut sihat hidup pun hebat !

KEYAKINAN BERMULA DARI ANDA *ala2 iklan komersial gituh. Haha

Antara kesalahan-kesalahan dalam penjagaan rambut ! Ini saya buat pemerhatian, terima kasih kepada encik google kerana sentiasa memberikan jawapan kepada "penjagaan rambut".. Seriously, even 24 jam kita bertudung, rambut pun penting okeh. Mahkota okeh.
Jangan sampai suami kita nanti kata "patut lah bertudung, nak sembunyi kan sarang tebuan" hah ! Macammane ? Sangat-sangat memalukan ok.

Adik saya kan sekarang sekolah berasrama, so dia cerita lah pada saya, dia kate "kite pelik betul dengan kawan kite tu, dari masuk asrama smpi skg x pnh bkak tudung, tidur pn bertudung, even berdua dalam dorm pn dia bertudung" at last now, bila da dekat 4 bulan berkenalan, msalah terjawab, its all about her hair. Faham kan ??? So penting ka pjgaan rambut even berhijab, ye tak sayang ku sekalian ? :)

Diantara KESALAHAN yang mengundang kemerajukkan berpanjangan kepada rambut kita :

1) gosok dengan tuala.
2) sikat waktu basah.
3) guna alat pengering berlebihan.
4) warnakn dan wrnakan dan warnakan.
5) luruskan atau keritingkan.
6) ikat ketat-ketat tinggi-tinggi.
7) guna produk styling.

Sejujurnya apabila membuat research tentang ini, saya terus ternganga dan kata "Oh My Hair !" NUMBR ENAM adalah kesilapan yang sangat2 sering saya dan kita lakukan dan saya sedar akan kesannya pada rambut, especially kita prempuan kerap menyanggulnya ala2 pramugari sebelum mmakai hijab. So sangat lah menakutkan apabila buka dan tengk rambut tak terurus, adalah lebih mengerikan apabila ianya turus bercabang *pitam

DAN KEMUDIAN NO 3 ! SAYA MENGAKU SAYA SELALU KE SALON TERMASUK GUNA ALAT PENGERING BERLEBIHAN ! *mengaku jerit-jerit macam kena soalsiasat dengan polis*

Sekarang rambut kering macam penyapu, kemudian kerap gugur. Gila tragis dah lah gugur, lepastu nak sapu rambut gugur kena guna penyapu yang sama warna dengan rambut.

Sekarang nasi telah menjadi bubur mari makan bubur bersama.

---------------------------------------------------------

Cara terbaik menjaga hayat rambut ! :)
Senyum lebar-lebar !
Hasilnya sangat-sangat memuaskan dan menenagkan dan melembutkan !
Banyak tanda seru sebab happy menjadi !! :)


" RINSE OUT SHAMPOO USE HOT WATER
RINSE OUT CONDITIONER USE COLD WATER "

Shampoo rambut then basuh guna air panas, kemudian lumur conditioner lepastu cuci guna air sejuk pula. Akhirnya, balut rambut guna towel untuk hilangkan air menitik. Buka tuala (kat kepala, TUALA YANG KAT KEPALA) kemudian biar kering sendiri (jangan gosok2 dengan tuala).

Esok bangun pagi rambut lebih terurus. CUBA TRY !!

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...