FOLLOWER

Wednesday, March 14, 2012

AKU MAAFKAN KAMU

Kadang-kadang MEMAAFKAN bukan bermaksud kita KALAH, tetapi MEMAAFKAN menunjukkan bahawa kita telah MATANG untuk menyelesaikannya.

Yeah, emosi marah tak kan dapat dipisahkan dalam diri kita. Cuma sedar atau tak sedar, tahu ataupun tak tahu ataupun tak nak ambil tahu, sometimes bila kita marah pada somebody, sure apa yang kita marah dan luah kan tu kita akan lupa. TETAPI, ok diingatkan ye, TETAPI haruslah kita sedar, ap kesannya pada orang yang dimarah ?? Terfikir kah anda ?

Fine lah, contoh u all tengah bekerja sebagai jururwat, so u pun pergi lah ke katil pesakit, dan kata "selamat pagi puan, macammana pagi ni ? Sihat ?" Kemudian pesakit tu pun balas "APE KAU BUTE KE BODOH ? DAH AKU TERLANTAR KAT HOSPITAL NI, BERMAKNE AKU SAKIT LAH ! BODOH"

see, dalam situasi diatas ni, jururawat sebagai orang yang dimarah. Dan pesakit sebagai Pemarah.

Kalau ingin dipanjangkan cerita, tak mungkin lah jururawat tu nak surf pesakit tu lagi, dan kalau diikutkn keegoan dan maruah diri dan sakit hati, nak je di cubit-cubitttt pesakit tu.

TETAPI.. Berbalik kepada topik MEMAAFKAN ye, sebagai manusia, that's y kite kena istigfar.. Tak salah memaafkan, kita kena fikir dari sudut lain, mungkin pesakit tu stress fikirkan penyakit dia. Mana tahu kan ??

So, pembelajaran hari ini ye murid2 semua, adalah, tak salah untuk memaafkan seseorang. Lagisatu, jangan menghukum sesiapa ! Kita bukan Tuhan, dosa pahala tu Ketentuan Allah. Kita sebagai hambanya, bersabar lah k :)


With love,
FatinFashiekin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

DEK KERANA ANAK 😅

setahun 2 biji tv anak rosakkan, baru nak tarik nafas lega sebab tv mmg da ada, so next plan untuk sofa leather idaman. . TETAPI, baru sebul...